I arbeidet med å motivere barn og unge til å spille orgel, spurte Kirkelig fellesråd i Trondheim (KfiT) fem komponister om å skrive ny orgelmusikk.
– Vi spurte komponister som har skrevet orgelmusikk til ulike aldersgrupper, og som vi med stor sikkerhet visste kunne skrive musikk tilpasset barn og unge, forteller domkantor Petra Bjørkhaug.
Viktigst av alt er spillegleden
Det er flere komponister som kunne gjort dette, men vi valgte disse fem: Magnus Asplund, Trond Gilberg, Inger Lise Ulsrud, Bjørn Vidar Ulvedalen og Knut Anders Vestad, sier Bjørkhaug og fortsetter;
– Vi hadde en lang drøfting på hva dette skulle være. Skal dette være liturgisk musikk, eller skal dette være én type musikk? Vi landet på at det vi ville ha, var forskjellige typer utrykk og den viktigste motivator var å skape spilleglede hos barn og ungdom.
Støtte til trønderske kirkemusikere
Navnet Schult-suiten er til minne om Tollkasserer Aage Claudius Schult (1790-1868), som i 1864 testamenterte et legat til støtte for blant andre kirkemusikere i Trondheim. Legatet forvaltes av KFIT, og 2018 ble det bevilget midler til utarbeidelse av orgelmusikk til barn og unge. Suiten ble publisert i 2021, men på grunn av pandemien ble lanseringskonserten utsatt til i år.
Bilde tå’n Ivers og Angry Birds
– Så snakket vi om hvilken musikk er det barn og unge forholder seg til, og spillmusikk er jo en del av de unges verden. Vi ba da komponist Knut A. Vestad om å finne frem forskjellige melodier fra spillverdenen og lage noe ut av det. Så var det jo slik at vi ville ha musikk med forskjellig uttrykk, som folkemusikk, og samisk, og da fotballsanger kom opp som et forslag, gikk vi for det, smiler domkantoren.
– Dermed fikk vi levert et artig stykke på fotballsanger. Så skrev en av komponistene et stykke over en salme, en påskesalme faktisk. Det er salmen «påskemorgen slukker sorgen», som tidsmessig passer perfekt til lanseringen tredje påskedag.
Orgelklubben Ludvig
– Jeg må nevne orgelklubben «Ludvig", sier hun, og får ikke fullrost klubben nok.
David Scott Hamnes er kantor i Ilen og jobber iherdig med å utvikle interessen for orgel, og å få nye elever til orgelspill. Han leder orgelklubben, som er en viktig part i dette arbeidet.
– Orgelklubben har som hovedformål å skape et barnevennlig miljø for å spille orgel, og få flere til å bli nysgjerrige på instrumentet.
Petra Bjørkhaug tar oss tilbake i tid.
– I min domkantorjobb har jeg i mange år jobbet med dette temaet, uten at jeg har undervist så mye. Vi har lagt til rette for at barn og unge kan slippe til og komme å spille konserter i Nidarosdomen . I kraft av et prosjekt som heter orgelfest, bestilte menigheten…..dette var vel 10 år siden, en suite for barn av Henning Sommero. Den har vært veldig mye brukt rundt omkring i Norge.
Roser utviklingen
Petra Bjørkhaug ser at utviklingen går rett vei.
– I forhold til hvor mye orgelmusikk som er laget, så er det veldig lite som er tilpasset barn og nybegynnere spesielt. Men i de siste 10 årene er det pedagogisk lagt til rette for barn, ved at man forenkler kjente stykker, slik at barn kan spille dem. Her har Bjørn Vidar Ulvedalen gjort en enormt stor innsats i å skrive musikk som er tilpasset ulike nivåer. Det er han som har levert påskesuiten. Han har også gjort en innsats i å forenkle klassiske stykker, slik at de blir mer tilgjengelige på orgel. Men det vi har tenkt her, er jo å supplere. Man trenger mer musikk, siden det historisk sett har vært skrevet lite som er myntet spesielt på barn, sier Bjørkhaug.
Tilrettelegger orgelet for barneføtter
Domkantoren er glad for at orgelet er blitt gjort lettere for barn å spille på.
– Orgelet har jo en historikk som kirkemusikk-instrument, og veldig mye av orgelmusikken er knyttet til det liturgiske. Og så er orgelet fysisk utformet slik at man gjennom generasjoner har tenkt at man må være voksen for å spille, men der har det skjedd en endring. Man har fått lagt til rette slik at små barn kan spille orgel ved å for eksempel forhøye pedalene. Det vil si at det er laget pedalforhøyere slik at små barn kan nå ned på pedalene. Slik var det ikke for 20, 30 år siden.
– Vi som har jobbet med det her synes at dette arbeidet er veldig viktig, og et banebrytende arbeid med å ha fokus på ny orgelmusikk for barn og unge. Orgel er et instrument som har en høy terskel å begynne å spille på for mange, siden det som regel står i en kirke. Viktig bidrag på veien er å gjøre orgelet tilgjengelig repertoarmessig, slik at det fenger interesse ved å få ting satt på plass, sier hun.
Gleder seg til lanseriungskonserten i Nidarosdomen
Petra gleder seg til lanseringskonserten.
– Det er meget viktig at denne lanseringskonserten blir holdt i Nidarosdomen, og at det er det store Steinmeyer-orgelet som blir brukt. Dette er et viktig bidrag til motivasjonen. Det er et stort steg å komme inn i Nidarosdomen å spille.
Verkene som fremføres under lanseringskonserten er følgende:
- Magnus Nyhagen Asplunds verk er inspirert av samisk musikk og tar utgangspunkt i melodien til salmen «Njuovtjav lávlo ja suv májno» (Frydetonen), 186b i Norsk salmebok 2013.
- Trond Gilbergs verk er basert på fragmenter av tre norske fotballsanger: «Heia Brann», «Rosenborgsangen» og «Bilde tå’n Ivers».
- Inger-Lise Ulsruds verk er inspirert av norsk folkemusikk.
- Bjørn Vidar Ulvedalen har skrevet et variasjonsverk med utgangspunkt i salmen «Påskemorgen slukker sorgen».
- Knut Anders Vestads verk er inspirert av spillmusikk som form og bruker kjente temaer fra dataspill (Angry birds, The Sims 1 og 3).