– Det handler mest om å lytte

Biskop Svein Valle har studentprest i 13 år. – Studentprester får være en del av det som til enhver tid skjer, på godt og vondt.

Svein Valle er biskop i Sør-Hålogaland. Han er tidligere studentprest ved Nord universitet. Foto: Den norske kirke, Sør-Hålogaland bispedøme

– Studentprester får være en del av det som til enhver tid skjer, på godt og vondt. Vi ser rus, utenforskap, prestasjonspress og usikkerhet, men vi ser også stolthet, pågangsmot, ambisjoner, vennskap og kjærlighet.

Det sier biskop Svein Valle om å være studentprest. Før han ble biskop i Sør-Hålogaland bispedømme, var han studentprest i 13 år på Nord Universitet.

– Det handler mest om å lytte – å være til stede.

Trykk her og finn en studentprest på ditt studiested

Tett på studentenes liv

Studietiden er en viktig tid i de flestes liv. Mange reiser langt hjemmefra, de står uten sitt vante nettverk, og en ny og annerledes hverdag skal begynne.

– Som student får du både kjenne på friheten og samtidig finne din plass både faglig og sosialt, mener biskopen.

Studentprestene møter samtaler med temaer som forventninger og skuffelser, stress og nummenhet, kjærlighet og sorg, ensomhet og store forventninger, tro og tvil.

Valle forteller at man som studentprest får møte mennesker i en helt spesiell setting:

– Studentpresten er tett på hele målgruppen, hver dag, fem dager i uken. Vi er til stede for dem vi skal være prest for, hele tiden. Det gir et flott utgangspunkt for kontakt med studentene, og anledning til å bli godt kjent.

Føres ikke journal

Som studentprest satt Valle pris på at studentpresten ikke har venteliste, og stort sett er i stand til å snu seg fort:

– Vi er heller ingen helsetjeneste. Det føres ikke journal – det legges ikke igjen noen spor og dermed oppleves det trygt å komme til studentpresten.

– Selv synes jeg vi er heldige som blir gitt den rollen og får oppleve å utgjøre en forskjell i krevende situasjoner.

Valle understreker at selv om studentprestene har et kristent menneskesyn og kristen tro, så er de tilgjengelige for alle:

– For oss er det en del av vårt pastorale og diakonale oppdrag å ivareta alle.

Trykk her og finn en studentprest på ditt studiested