Møt studentpresthunden Bambus

Møt kanskje et av Norges søteste vesen i prestetjeneste: hunden Bambus. På USN i Vestfold kan studentene velge å booke en prat med både Bambus og studentprest Pernille.

Studentene ved USN i Vestfold kan velge om de ønsker å bestille time med studentprest Pernille Astrup eller om de også vil ha med studentpresthunden Bambus.

Studentprest Pernille Astrup sin familiehund, Bambus, har fått tre inn den unike rollen som studentpresthund etter at Universitetet i Sørøst-Norge byde en hytte til dem.

– Det er kanskje lettere å vite at man har lyst til å kose med en hund enn at man har lyst til å snakke med en prest, sier Astrup.

Normalt får ikke dyr være med inn på campus, og derfor er hytta med på å legge til rette for at stundeter som ønsker det likevel kan få booke time sammen med både Pernille og Bambus.

Gratis samtaletjeneste for studenter

Studentprester over hele landet er tilstede på høyskoler og universiteter, og bruker blant annet mye tid på å snakke med studenter som har behov for noe å prate med.

– Studentprestetjenesten er et uttrykk for at kirken ønsker å være til stede der folk er og lever livene sine, helt uavhengig av hva de er opptatt av og hva de tror på, sier Astrup.

Se hele videoen her