Kirkelige praksiser, jøder og jødedom

Den norske kirke forholder seg til jøder og jødedom gjennom tekstlesninger, liturgi, forkynnelse og undervisning, men også i møter med levende mennesker som tilhører en liten religiøs og nasjonal minoritet. Det er behov for oppgjør med innarbeidede tankemønstre og utvikling av ny kunnskap, ny teologisk refleksjon og nye praksiser i dette feltet.

Kort om emnet

Emnet responderer på anbefalinger i rapporten Den norske kirke i møte med jødedom og jøder og jødedom som ble lansert våren 2024. Her utfordres kirken til å bygge kompetanse på jødedom, antisemittisme og erstatningsteologi, stimulere til teologisk nytenkning om forholdet mellom jødedom og kristendom og arbeide for at kristen forkynnelse og undervisning forebygger antijødiske holdninger i stedet for å videreformidle dem.

Emnet skal dyktiggjøre deltakerne til å lede etterutdanningskurs og andre læringsforløp på bispedømmenivå i emnets tematikk særlig rettet mot kirkelig forkynnelse og undervisning.

Hva lærer du?

Kunnskaper

Studenten har

• kunnskap om ulike forståelser av begrepet antisemittisme
  • kunnskap om antijødiske motiver og mønstre i kirkelige praksiser historisk og aktuelt

Ferdigheter

Studenten kan

• analysere og utfordre kirkelige praksiser som viderefører antijødiske motiver og mønstre
  • lede læringsforløp for kirkelige ansatte om emnets tematikk

Generell kompetanse

Studenten har

• dialogisk og profesjonsetisk bevissthet om kirkens rolle og utfordringer når det gjelder jødisk–kristne relasjoner

Opptakskrav og formell uttelling

Fullført bachelor eller tilsvarende utdanning som er relevant for emnet, samt to års relevant yrkeserfaring. Emnet gir 10 studiepoeng og vil kunne inngå som del av erfaringsbasert master i praktisk teologi.

Økonomi og påmelding

Søknadsfrist: 1. november 2024 eller til alle plasser er fordelt.

Vennligst fyll ut og send inn nettskjema for påmelding. Du kan oppdatere eller trekke din søknad innen fristen.  Det er begrenset antall plasser på kurset og interesserte oppfordres til å søke tidlig om plass. Kurset kan bli avlyst ved lav påmelding.

Bispedømmerådsansatte prester må søke biskop/prost innen 15 september 2024 ihht. til rutiner beskrevet hos Bispemøtet eller egne rutiner i det enkelte bispedømme. Med hensyn til antall dager med permisjon man skal søke om viser vi til Bispemøtets vilkår for gjennomføring av EVU hvor. Man må samtidig søke på TF med forbehold om støtte fra REU eller arbeidsgiver.

Det er ingen kursavgift for undervisningen på kurset. Derimot forskutterer vi alle utgifter forbundet med å tilby emnet tilrettelagt med ekskursjoner, lunsj og en middag på hver samling. Disse utgiftene beregnes til kr. 7 000 pr. deltaker.
Reise til samlingene, overnatting i Oslo, semesteravgift (per i dag kr. 850) og litteratur dekkes av deltager etter avtale med arbeidsgiver.

Undervisning

Emnet gjennomføres på Det teologiske fakultet ved UiO i vårsemesteret 2025. Det blir to samlinger à tre dager med undervisning, gruppearbeid, ekskursjoner og én felles middag per samling.

• Første samling: 21. - 23. januar (uke 4)
  • Andre samling: 4. - 6. mars (uke 10)

Krav til deltakelse og aktivitet

For å kunne levere den avsluttende innleveringsmappen må deltakeren være til stede på 80 % av kurset og gjennomføre tre obligatoriske arbeidskrav som leveres på læringsplattformen Canvas:

• En muntlig litteraturrapport (leveres som lydfil, ca. 5 min)
  • En muntlig og visuell presentasjon om jødisk historie og jødisk liv lokalt (leveres som videofilm, ca. 10 min)
  • En skriftlig prekentekstbetraktning (ca. 1200 ord)

Eksamen

Mappeinnlevering som omfatter:

• En bearbeidet versjon av den skriftlige prekentekstbetraktningen (ca.1500 ord)
  • Et refleksjonsnotat (læringsprosess og læringsutbytte) (ca 1500 ord)

Ved ikke bestått gis deltakeren anledning til å bearbeide semesteroppgaven én gang.

Innlevering i Inspera

Du leverer din besvarelse i eksamenssystemet Inspera. Les om hvordan du skal levere.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Fagpersoner