Preses i Den norske kirke Olav Fykse Tveit har to bispekåper; en som hovedsakelig skal brukes i Nidaros domkirke, og en til reisebruk som ble designet så sent som i fjor.
Bispekåpe, eller korkåpe som det også kalles, er et plagg som bæres av biskopen i liturgiske sammenhenger. Ved anledninger som gudstjenester, visitaser, vigsler, ordinasjoner og jubileer, iføres biskopen bispekåpe.
Skikken med at øverste leder blant biskopene, preses, skal ha helt egne kapper, er nokså ny.
Olavskors og rosevinduet
Da Helga Haugland Byfuglien ble innsatt som første faste preses , ble det designet en ny bispekåpe. Bispekåpen skal gå fra preses til preses, og er tenkt å skulle vare i hundre år. Det er designerne og kunstnerne Lise Skjåk Bræk og Astri Reppe som står bak designet.
Kåpen er forankret i Nidarosdomen der preses utøver sitt tilsyn, og utsmykningen henter sin symbolikk derfra. På kapperyggen finnes Olavskorset, forbundet med Olav den hellige, og på brystspennen er en etterligning av rosevinduet.
Nedover langs stolpene bukter det seg et mønster av blader og blomster i toner av blått rosa og fiolett.
Reisekappe i himmelens farger
Den norske kirkes ledende biskop, deltar preses på en rekke gudstjenester og representasjonsoppdrag i innland og utland. Bispekåpen inngår som liturgisk klesdrakt, og det ble bestemt at preses skulle få en egen reisekåpe.
Oppdraget havnet hos Anita Eriksen Zagury, universitetslektor og ansatt ved Institutt for estetiske fag ved fakultetet for teknologi, kunst og design på Oslo Met.
Kåpen i kongeblått ble klar i fjor, og er sydd i materialer av naturfiber som er nedbrytbare og av god kvalitet med tanke på langvarig bruk. Zagury forklarer at hun valgte å sy kappen i himmelens farge. En farge som forbindes med himmel, og alt som har med det himmelske å gjøre.
Reisebispekåpen er laget i lettere materialer, og den tåler frakt og en litt røffere håndtering. Slik et klesplagg må tåle på slike lange reiser.
Inspirert av Nidarosdomen
Det dempede, fragmenterte uttrykket på kappens brystspenne, stolper og skjold, henter inspirasjon fra glassmaleriene i Nidarosdomen. Det er benyttet en form for lappeteknikk, der silke i blåtoner er plassert fra de dypeste blåtonene nederst på stolen med en naturlig overgang til de lysere blåtonene opp mot skulderen.
En forenklet versjon av rosevinduet ble valgt som symbol på brystet foran på kappen.
I likhet med den andre kåpen, ble Olavskorset valgt som symbol for skjoldet på kapperyggen. Korset er applikert i gull, med et mylder av håndbroderte, franske knuter i gull og gylne rosa- og rød-toner.