Det er skrevet mye bibelhistorie i Egypt. I påsken får vi påminnelse om blodet som israelittene skulle stryke på dørstolpene for å bli spart for når Herren sendte dødsengelen gjennom landet. I år var dette teksten på palmesøndag. Samtidig var det i år sammenfall av tidspunktet for vår vestlige påske og den ortodokse påskekalender. De samme tekster ble lest samtidig i vårt bispedømme og i vårt vennskapsbispedømme i Egypt.
De gamle bibelske metaforer gav derfor en talende mening på tvers av kirkesamfunnene.
Når så blodet flyter i Markuskatedralen i Aleksandria og i St.Georgkirken i Tanta og 50 mennesker mister livet Palmesøndag i et IS-attentat, vil påsken 2017 sette en tykk strek under blodets symboltunge betydning.
Vi trenger å holde kontakten med den store verdensvide kirke for å sette våre hjemlige bekymringer, utfordringer og teologiske kontroverser i en større sammenheng. Vi oppfordrer menighetene til å følge med i det som skjer i Egypt og be om utholdenhet for våre trossøken. Når blodsutgytelsene skjer i angrep mot en gudstjeneste skal det holde oss våkne i forbønn og omsorg.
Og samtidig lytter vi til biskop Thomas som forkynner Kristi forsoning ved hans blodige død. Jesus gav seg selv for oss for at vi ikke skal gi opp, men løfte blikket mot himmelen og hente kraft til forsoning og fred på denne jord.
Påskedag 2017 satt biskop Thomas sine vane tro og håndhilste på tusenvis av koptere som toget forbi ham der han satt i sin bispestol i El Quissia. Det gjorde han fordi han vet om blod som flyter, ikke til frykt, men til forsoning.
Tom Martin Berntsen – etter påske 2017
Slik kan du være med å be for Egypt