- Fint å merke at vi ikke er alene!

Ungdomslederkonferansen Vegkryss ble gjennomført en regnvåt helg i august, med rekordstort antall deltakere. Det ble tid til seminar, workshops, lek og ungdomsdemokrati.

Daniella (f.v.), Adina og Leo deltok på Vegkryss i St. Jakob kirke i Bergen.

Åtti ungdommer og unge voksne fra store deler av bispedømmet var samlet på ungdomslederkonferansen Vegkryss i Bergen sentrum 23. til 25. august. Fra hotellinnsjekk på fredagen til avslutningsshow søndag formiddag var helgen stappfull av program for å bygge relasjoner, gi inspirasjon og skape engasjement.

- Jeg synes Vegkryss er bra fordi man får møte mennesker som tror og tenker det samme som deg, i en veldig bra setting, forteller Leo, som er aktiv i ungdomsarbeidet i Åsane.

- Og så er det veldig god stemning! skyter Adina inn. Hun kommer fra Kongsvinger, og er for tiden elev ved Kongshaug musikkhøyskole i Bjørnafjorden.

Også Daniella som er med i Alive, ungdomsarbeidet på Askøy, trekker fram viktigheten av å møte andre som er i samme situasjon:

- Her på Vegkryss møter vi mange folk og får lære hva de gjør i sine fellesskap, sier hun.

De tre ungdommene har vært deltakere på Vegkryss denne helgen, og de er veldig fornøyde med programmet for konferansen.

Gode talere

- På fredag hadde David Genius en tale om engasjement. Han var veldig flink! skryter Daniella.

- Så han var engasjerende?

- Han var veldig engasjerende! svarer Adina. - Han viste tydelig at det er stor forskjell på hvordan man fremstår, og at det er viktig å være engasjerende for å få oppmerksomheten til folk.

Andre talere denne helgen var Trygve Nesse, David Skutlaberg, Thor Haavik og Kjersti Gautestad Norheim.

- David Skutlaberg snakket om at det er viktig å snakke med dem som har vært i kirken tidligere, at det er viktig å få kunnskapen fra de eldre, høre hvorfor de fortsatt går der, og gjerne prøve å få dem med på det ungdommene gjør, forteller Daniella.

- Kommunikasjon, rett og slett, tilføyer Leo, - med alle som er deltagere i menigheten.

Møte andre i samme situasjon

De tre er tydelig engasjert av det de har hørt denne helgen, men det viktigste for dem har vært det å bli kjent med ungdomsledere fra andre steder.

- Jeg kjente ingen av disse fra før, sier Adina og kikker på Daniella og Leo, - men nå er jeg veldig glad i dere.

Ved flere anledninger ble deltagerne satt sammen i grupper med nye bekjentskaper der de fikk dele erfaringer og utfordringer med hverandre.

- Alle vi tre deltok på workshoppen om konfirmantarbeid, forteller Adina, - og der snakket vi om våre erfarigner, fikk høre hva andre gjorde og fikk tips til å forbedre vårt eget arbeid.

- Vi snakket blant annet om hva vi kan gjøre for at konfirmantene skal følge bedre med og hvordan engasjere dem, legger Leo til.

De forteller også om konkrete tips de fikk på lekekurs og forsangerkurs, og hvor gøy det var på lørdagens rebusløp "The Amazing Race". Der kom de også på grupper med nye, og de fikk blant mye annet i oppgave å bli venner med ukjente mennesker i byen. Da fikk de oppleve at de fleste er veldig imøtekommende og trivelige å snakke med. Adina vil rette en ros til de som har laget opplegget.

- Det var veldig bra lagt opp, og det var veldig bra oppgaver. De som har laget det, gjorde en veldig bra jobb!

De tre innrømmer at det på forhånd ikke var veldig stor stemning for å gjennomføre et rebusløp i Bergens gater denne lørdagen. Det var nemlig pøsende regnvær, og Leo spriker tommel og pekefinger så langt fra hverandre det går for å vise hvor mye vann det var i veien på formiddagen.

- Men vi ba om fint vær, og det ble fint vær!

- Da Henny, en av lederne, sa på morgenen sa at vi måtte be om fint vær, så ville det bli bra, tenkte jeg "Hm. Særlig", vedgår Daniella,
- Men så ble det faktisk bra!