Hva er et menneske verdt ? - Global uke 2024

Global uke er en årlig markering for å belyse moderne slaveri og utnyttelse både i Norge og globalt.

Hva er et menneske verdt ? - Global uke 2024

Hvorfor markere Global uke?

Det anslås at 50 millioner mennesker lever i slaveri. Vår tids slaver består av barn og voksne som utnyttes på det groveste til blant annet tvangsarbeid, prostitusjon og krigføring.  Slaveriarbeid er ikke bare en krenkelse av menneskeverdet og menneskerettighetene, men har katastrofale følger for klima og miljø. Kampen mot moderne slaveri er derfor også er en kamp mot klimakrisen.

Bevisstgjøring og kunnskapsheving om ulike utnyttelsesformer er viktig. Forskning viser at menigheter er en av de viktigste aktørene i kampen mot moderne slaveri. Din menighet kan gjøre en forskjell!

Global uke markeres nasjonalt 10.-17. november, men kan markeres når det passer best for menigheten. Inspirasjon og ressurser til hvordan menigheter kan markere Global uke finnes på Norges Kristne råd sine sider:  globaluke.no/