En uke for solidaritet med kristne i Palestina og Israel

Kirkeuka for fred i Palestina og Israel er en anledning til å vise at kristne i Norge bryr seg. Kirkeuka ble til etter initiativ fra kirkene i regionen, som gjennom Kirkens verdensråd, bad sine søsterkirker verden over om å støtte deres kamp for en fredelig løsning på konflikten.

En uke for solidaritet med kristne i Palestina og Israel

Kirkeuka arrangeres globalt hvert år i september. I 2024 arrangeres uka fra 15. til 22. september i Norge. Kirkeuka markeres av kirker og kirkelige organisasjoner i land over hele verden.

Målet med Kirkeuka er å gi et kirkelig bidrag til å sikre rettferdig fred, sikkerhet og like rettigheter for alle mennesker som lever i Palestina og Israel. I år er vi selvsagt også sterkt preget av den ekstreme situasjonen på Gaza. I Kirkeuka inviteres vi til å be for, opplyse om og være pådrivere for en rettferdig fred.

- Nå settes vår medmenneskelighet på prøve, sier Einar Tjelle, internasjonal direktør i Mellomkirkelig råd. Nesten daglig får vi henvendelser fra kristne trossøsken i Israel og Palestina som trygler oss om å be og arbeide sammen med dem for snarlig fred og rettferdighet.

Vær gjerne med og be for kirkene i Israel og Palestina under gudstjenestens forbønn enten 15. eller 22. september. Forslag til bønner finnes i Ressursbanken og på hjemmesiden til Kirkeuka for fred. Der finner du også andre ideer og ressurser for ulike typer markeringer.