Bli med på veilederkurs i samtaleverktøyet Meningen med meg!

På årets UKT-konferanse på MF i Oslo 17.-18. oktober kan du nå melde deg på veilederkurs for samtaleverktøyet Meningen med meg. Kursholder er selveste Christina Lloyd som har utviklet opplegget.

Bli med på veilederkurs i samtaleverktøyet Meningen med meg!

Svenske kyrkan har utarbeidet et materiale til bruk i samtalegrupper for ungdom i den hensikt å bidra i arbeidet med å styrke unges identitet og psykiske helse. Opplegget kan lastes ned til fritt bruk og koster ingen ting. Endringer i ungdoms psykiske helse og kirkens evne til å nå ungdommer har skapt behov for innovasjon i hvordan kirken kan bidra til å bedre ungdoms psykiske helse. «Meningen med meg» handler om å styrke de unges identitet og psykiske helse i et forebyggende perspektiv.

Det kreves i utgangspunktet ingen sertisifering for å starte gruppe, men det er ikke noe minus å ha vært igjennom et veilederkus i forkant. Spesielt om man skal starte grupper i samarbeid med andre aktører, er det positivt å kunne vise til at man er sertisifert kursholder. Vi oppfordrer derfor menigheter sterkt til å melde på ansatte, evnt. frivillige, som kan tenke seg å lære mer om og å starte opp samtalegrupper. Gå inn på denne lenken, les mer om programmet og meld dere på: Ungdom og mening - UKT-konferansen 2024 | MF

Samtaleverktøyet er basert på forskning og inneholder praktiske øvelser, kunnskapsdeler og tema for gruppesamtaler. Materialet er utviklet over tid av Christina Lloyd, psykoterapeut og doktor i religionspsykologi og eksistensiell helse, i samarbeid med ungdom og pedagoger i Västerås bispedømme.

Opplegget er livssynsåpent og kan derfor fint brukes i samhandling med blant annet kommunenskoler og helsesykepleier. Samtaleopplegget kan ledes av ulik profesjonelle; helsesykepleiere, lærere, kateketer, diakoner, prester, jordmødre, sosionomer og andre.

Her kan du lese mer om Meningen med mig (svenskakyrkan.se)

Vi har også startet en norsk support gruppe for Meningen med meg. Den foregår på teams hver siste torsdag i måneden fra kl. 0900-0945. Her er det fritt for alle som ønsker å delta. Lenke til samlingene finner dere i kalenderen på våre hjemmesider. Her kan du lese mer om MMM-support og finne lenke til kalenderen Meningen med mig - Borg Biskop og Bispedømmeråd (kirken.no)