Tingvoll kirke får tilskuddsmidler

I Møre og Romsdal fikk Tingvoll kirke innvilget tilskuddsmidler fra kirkebevaringsfondet for 2024.

Tingvoll kirke. Foto: K2 Filmproductions/visitnorthwest.com

Tingvoll kirke har fått innvilget 500 000 kroner i tilskudd for 2024 og tilsagn på 1 300 000 kr for 2025. Det ble tidligere i år søkt om midler til et "særskilt forprosjekt".

Totalt 44 norske kirker er innvilget tilskuddsmidler fra kirkebevaringsfondet for 2024: Riksantikvaren.no

Kirkene deler et samlet beløp på 94 millioner kroner.

Det er fylkene Vestland og Rogaland som har fått flest midler for 2024. Vestland vil få 29 millioner kroner fordelt på fire søknader, mens Rogaland mottar 25 millioner kroner fordelt på fem søknader.

Det kom totalt 103 søknader, med en total søknadssum på hele 566 millioner kroner. Søknadssummene spredte seg fra 60.500 til 300,4 millioner kroner. I Møre og Romsdal søkte Nordre kapell, Nørve kapell, Ålesund kirke og Nørve kirkegård  om midler, i tillegg til Tingvoll kirke.

Allerede senere i høst kommer neste søknadsrunde, så de som ikke rakk å søke i sommer har muligheten til å forberede seg på tilskudd for 2025 ganske snart.