På trua laus: - Jeg tar ikke avstand. Jeg legger bare til

Tidligere direktør for Olavsfest og Rockheim, Petter Myhr, vokste opp på bedehuset i Namsos. Siden den gang har trua vært i stadig endring. Men han har ikke tatt avstand fra noe. - Jeg trekker ikke noe fra. Jeg legger bare de nye erfaringene til, sier han.

På trua laus: - Jeg tar ikke avstand. Jeg legger bare til

Hør podkasten her:

I denne podkast-episoden forteller han hvordan det var å vokse opp som sønn av «den mest kjente kristne mannen i Namsos». Han bærer fremdeles arven fra en far, en familie og et bedehusmiljø som var tydelig i trua.

Selv om trua har utvikla seg - i samtalen forteller han for eksempel at han ikke lenger aksepterer tanken om et helvete - har Petter ikke hatt behov for å vende ryggen til bakgrunnen sin.

- Dette har vært uproblematisk for meg. Jeg har aldri skammet meg over det jeg fikk fra mor og far heime i Namsos. Trua mi har vært i stadig endring, men det viktigste har hele tiden vært at Gud finnes.

- Jeg har snakka med mange som sier at de ikke kan tru på Gud, fordi det Gudsbildet de hadde hjemmefra ikke stemmer. Men det går an å finne et nytt Gudsbilde, en ny forestilling, sier Petter Myhr i podkast-samtalen med programleder Magne Vik Ravndal.

Sorgarbeider

Tidligere i år presenterte Petter Myhr boka «Ny dag. Ny nåde». Her skriver han om pappa Frits som hver dag hadde en stille stund og ba for alle sine nærmeste. I podkasten forteller Petter at dette har blitt et ideal for hans egen daglige morgenstund i gyngestolen.

Han forteller også om den forferdelige junimorgenen i 1974, da mor Klara plutselig lå død i sengen.  Dette ledet 17-årige Petter inn i en mørk og tung fase, og det forandret livet hans. I «På trua laus» forteller han at han senere har kalt seg en sorgarbeider i eget liv.

- Alt jeg har gjort etterpå har vært resultat av det som skjedde den dagen. Jeg hadde vokst opp i en utrolig nær og kjærlig familie, og så skjer dette helt plutselig.

- Jeg tror vi tenkte at det var sånn det var. Mamma var borte, det var skrevet opp i livets bok at hun skulle dø, og nå var hun i himmelen og vi var her. På den tiden var det ikke riktig å forholde seg til døde mennesker på noen annen måte. Først i senere tid, i gyngestolen om morran, har jeg funnet tilbake til nærværet hennes igjen, sier Petter Myhr i podkasten.

«På trua laus» er en podkast fra Nidaros bispedømme. Her forteller ulike mennesker i Trøndelag om sin historie, sine erfaringer og si tru.

Se og hør alle episodene av «På trua laus» på Nidaros bispedømmes sider

Hør alle episodene av «På trua laus» på Spotify

Sesong 4: «Siri Sunde starter sesong 4 av På trua laus» (06.08.2024)

Sesong 3: «Klar for ny sesong av På trua laus - nå enda mer på TV» (25.01.2024)