På trua laus: - Gud var aldri en del av kirkens motstand

Siri Sunde ble den første skeive presten i Norge som inngikk partnerskap med sin kjæreste. Det gjorde henne til en del av en kraftig kirkelig maktkamp. I høstens første episode av «På trua laus» forteller hun hvordan gudstrua overlevde mediestormene.

På trua laus: - Gud var aldri en del av kirkens motstand

- For meg var Gud aldri av en del av debatten og maktkampen. Jeg har alltid vært bevisst at kirken kan ta feil, og at prester kan mene både det ene og det andre. I stedet ble bibeltekstene sterkere for meg, for eksempel salmeteksten om at jeg kan få hvile og at Gud dekker bord for meg, forteller Siri Sunde til programleder Magne Vik Ravndal.

Samtalen som er sesongstart for podkasten «På trua laus», ble tatt opp på scenen i Kirkehagen under årets Olavsfest i Trondheim. 

Se episoden fra Kirkehagen her: 

Hør episoden her:

Lang kamp

Publikum i Kirkehagen fikk høre historien om hvordan Siri Sunde, før sin første prestejobb i 1995, måtte skrive under på at hun aldri skulle inngå partnerskap med sin kjæreste Eleanor. Da de to likevel ble partnere et par år senere, ble Sunde anklaget for løftebrudd både i kirken og i offentligheten. Hun opplevde at mange prestekolleger nektet å feire gudstjeneste sammen med henne. Etterhvert fikk hun aksept fra biskop og kirke på at hun kunne være prest. 

- Det var jo et slags opprør i det. Likevel handlet det først og fremst om vårt liv, mitt og Eleanor sitt, og at det skulle leves så helt og godt som mulig, forteller Siri.

Ble anerkjent 

Mye har skjedd i det norske samfunnet og i Den norske kirke på de 27 årene som har gått siden Siri skapte bruduljer med sitt livsvalg. Etter at hun fikk biskopens anerkjennelse i 1999 har hun vært menighetsprest på ulike steder.

I dag er det ikke like kontroversielt å være skeiv prest, og mange anser denne ukas podkastgjest som en viktig pionér. I vår ga hun ut boken «Mellom kirken og kjærligheten» som forteller hennes livshistorie og ikke minst hennes egen opplevelse av den mye omtalte «Siri Sunde-saken».

- For meg har det vært viktig å lese om hvordan Jesus gikk til de som samfunnet kalte urene, og opphevet skillet mellom rent og urent. Det er dette som er evangeliet; at nåden er større og at den gjelder for alle mennesker. Så får vi prøve å leve livene våre så godt vi kan i fellesskap, med undring og tvil. Kjærligheten er gitt oss, vi må tørre å kjenne igjen den i smått og stort, sier Siri Sunde i denne episoden av «På trua laus»

«På trua laus» er en podkast fra Nidaros bispedømme. Her forteller ulike mennesker i Trøndelag om sin historie, sine erfaringer og si tru.

Se og hør alle episodene av «På trua laus» på Nidaros bispedømmes sider

Hør alle episodene av «På trua laus» på Spotify

Sesong 4: «Siri Sunde starter sesong 4 av På trua laus» (06.08.2024)

Sesong 3: «Klar for ny sesong av På trua laus - nå enda mer på TV» (25.01.2024)

Sesong 2: «Klar for ny sesong med På trua laus» (17.08.2023)

Sesong 1: «Snakker om tru i ny podkast» (15.03.2023)

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"