På trua laus: Trua og makta

Sigrid Rege Gårdsvoll forteller i «På trua laus» om sin oppvekst tett knytta til gudstru og politikk. Nå er hun en av landets fremste eksperter på amerikansk politikk. Med sin bakgrunn vurderer hun en valgkamp hvor gudstru og religiøse veivalg kan avgjøre hvem som blir president.

På trua laus: Trua og makta

- Hvis Donald Trump som blir president, vil jeg si at tru har hatt mye å si for seieren. Han har klart å kommunisere til de evangeliske kristne velgerne, som han trenger, sier USA-ekspert Sigrid Rege Gårdsvoll i samtalen med programleder Magne Vik Bjørkøy.

Hør episoden her:

Denne podkast-episoden ble tatt opp i arenaen «Kirkehagen» under årets Olavsfest i Trondheim. Her forteller Sigrid Rege Gårdsvoll også hvordan hun sjøl vokste opp med ei tydelig tru, og hvordan det også preget hennes politiske veivalg. Gårdsvoll var i flere år en aktiv politiker i KrF.

- Jeg vokste opp med at far startet dagen med å legge oss i Guds hender. Det har jeg fortsatt med sammen med min egen datter og familie i dag. At jeg valgte KrF, hadde nok ikke bare med trua mi å gjøre, men jeg hadde nok ikke havna der hvis det ikke var et parti som profilerte kristne verdier, forteller hun.

- Tru på utsida

På besøk i USA, har Sigrid sett trusuttrykk og menigheter som kan minne om kirker i Norge. Forholdet mellom tro og politikk i USA er imidlertid langt tydeligere og ikke minst mer offentlig formulert enn her til lands.

- Amerikanere lever mye mer med tru og sjelsliv på utsida. Samfunnet er fremdeles preget av store vekkelser tidligere i historien, og flere der ser på sitt eget land som «det nye Israel», som en del av en større Guds plan, forteller Sigrid Rege Gårdsvoll i denne episoden av «På trua laus».

«På trua laus» er en podkast fra Nidaros bispedømme. Her forteller ulike mennesker i Trøndelag om sin historie, sine erfaringer og si tru.

Se og hør alle episodene av «På trua laus» på Nidaros bispedømmes sider

Hør alle episodene av «På trua laus» på Spotify

Sesong 4: «Siri Sunde starter sesong 4 av På trua laus» (06.08.2024)

Sesong 3: «Klar for ny sesong av På trua laus - nå enda mer på TV» (25.01.2024)