Norsk orgelfestival arrangeres for 27. gang 14.-17. september. «Siden starten på Karmøy i 1990 har orgelfestivalen vært et sentrum for musikk, generell kultur, utveksling av kunnskap, sosialt treffpunkt og en plass der noen av Europas mest kjente musikere har søkt for å inspirere andre og sine kollegaer til musikalske treff på instrument av høyeste rang.»
Slik presenterer festivalen seg selv på nettsidene sine, og ifølge både årets program og leder Arnfinn Tobiassen, er det akkurat det som kommer til å skje i år også. Nå inviterer han både kirkemusikere og andre musikkinteresserte som ønsker å delta som kursdeltakere til å melde seg på festivalen.
- For 2.500,- kroner får de festivalpass, adgang til alle foredrag og mesterklasser, mye sosialt og møter med artistene og gjestene på nært hold, forteller Tobiassen.
Allsang og deltakelse
Tross festivalens høye alder, er Tobiassen kun nummer to i lederrekka.
- Kolbein Haga startet festivalen, og la et kjempegrunnlag for den. Jeg har prøvd å videreføre det beste derfra. Festivalen skal være en samlingsplass og inspirasjonskilde for de som er interessert i orgel og kirkemusikk generelt, sier festivalsjefen.
Årets orgelfestival blir naturlig nok dominert av den tyske munken Martin Luther, og av reformasjonens konsekvenser for salmer og koralmusikk. Hovedtema for mesterklassene er orgelkoralen.
- Reformasjonsjubileet er som en sidemotor som surrer og går ved siden av hele programmet. Blant annet med seminar som inviterer til allsang av salmer, og vi fokuserer på musikk som bygger på salmer. Deltakerne og publikum får oppleve og ta del i musikken, mer enn å bare høre på.
Ønsker "en konservativ nytolkning"
Den norske komponisten Kjell Mørk Karlsen er 70 år i år, og setter også sitt preg på programmet med et nyere verk for tre perkusjonister og orgel.
- Det tar utgangspunkt i første vers i Johannesevangeliet, «I begynnelsen var Ordet». Det er et overraskende lyttervennlig verk, men også samtidsmusikk, forteller Tobiassen.
- Hva tenker du er Norsk orgelfestivals viktigste oppgave i dag?
- Vi vil være en inspirasjon til fortsatt å tenke litt tradisjonelt rundt kirkemusikk. Vi vil skape stolthet og glede i det som er vår tradisjon. Samtidig som vi er bevisst at orgelet kan brukes på veldig mange måter. Vi kan for eksempel bli inspirert av Iver Kleive til ikke bare å bruke trompeter sammen med orgel, men kanskje elgitar eller andre instrument. En konservativ nytolkning av begrepet kirkemusikk kan gagne. For oss som jobber med dette gjelder det å være åpne, men ikke helt vidåpne så vi mister rammene.
Flere unge studenter
En av festivalens viktige oppgaver er å samle og inspirere unge som er interesserte i eller i gang med en organist- og kirkemusikkutdanning.
- Vi tilbyr et viktig ungdomskurs, som festivalen betaler for. Det samler 10-12 deltakere fra hele landet. De fleste av de som deltok på kurset i fjor, var akkurat kommet inn på Norges musikkhøgskole, forteller Tobiassen.
Mangel på unge og nyutdannede innenfor faget har vært en bekymring i flere år, men i fjor hadde Oslo en økning i tallet på studenter til organist- og kirkemusikkutdanning. Tobiassen er fornøyd med det, men ikke ferdig med å inspirere og bidra til at unge søker orgelutdanning.
- Vi kan ikke slappe av, men gleder oss over økningen akkurat i år.
Foto: Tom Henning Bratlie
Det beste til barna
Også barna har et tilbud under festivalen.
- Vi har den beste orgelforestillingen for barn som finnes: «Bach for barn» med skuespiller Liv Marie Skaare Baden og organist Kåre Nordstoga. Han spiller Bach, som blir herset rundt med av sin kone Magdalena. Forestillingen har blitt spilt for mange tusen barn i Oslo og Bergen, og nå er det Stavangers tur til å oppleve denne fine forestillingen.
- Hvorfor tror du Bach appellerer til barn?
- Det er noe maskinelt, ekstremt sterilt og vakkert ved musikken, som appellerer til lytteren uten at det på noen som helst vis kan forklares med ord. Det er litt mystisk. I denne sammenhengen er det jo også en spennende historie om en halvgammel, sint komponist og en litt frustrert og gal kone. Bare det beste er godt nok for barn.
Festivalen ønsker også å være en ressurs for en annen yrkesgruppe som er viktig for orgelmusikken, nemlig kirkevergene. Derfor arrangeres det en samling i samarbeid med kirkevergelaget, der orgelvedlikehold, viktigheten av det og utfordringer som er knyttet til det, står på agendaen. Karstein Askeland kommer til å bidra med sin ekspertise som en av våre mest erfarne orgelkonsulentet.
Alle konsertene i festivalen er åpne for alle. Kun mesterklassene er lukket for påmeldte.
Les mer om festivalen, årets gjester og program, billetter og påmelding på festivalens nettsider.