Husk meg!

Over 80 prosent av beboerne i våre sykehjem lever med en demensdiagnose. Hva gjør det med kirkens institusjonsarbeid? Webinaret Husk meg! er nå tilgjengelig.

Diakon Torun E. Ruud har faste sangstunder på Sundjordet bofellesskap i Hole. Hun opplever musikken som en døråpner for livsglede og tilstedeværelse. Foto: Torill Landaasen

– Vi må våge å tenke nytt og drøfte vår ressursbruk, sier Eigil Morvik, stiftsdirektør i Tunsberg bispedømme.

Utfordringen kommer i webinaret Husk meg! hvor Morvik er en av flere stemmer som reflekterer rundt kirkens institusjonsarbeid. Webinaret er utarbeidet av bispedømmet på bakgrunn av ny kunnskap på feltet.

Kirkens samarbeid med helse- og omsorgsinstitusjonene har lange tradisjoner, og gir seg gjerne utspill i andakter, gudstjenenester eller sanggstunder i sykehjemmenes avdelinger. Dette er en del av en helheltlig omsorg, beboernes rett til egen tros- og livssynsutøvelse.

Ny kunnskap forteller oss at bruk av sang og musikk er vår tids viktigste kommunikasjonsmiddel i møte med de som bor på institsjoner. Med bakgrunn i denne kunnskapen ser vi i dette webinaret nærmere på hvordan kirken kan videreutvikle dette arbeidet. På hvilken måte kan sang og musikk som verktøy bidra til å skape gode øyeblikk av gjenkjennesle, mening og trivsel? Hvordan kommunisere slik at det styrker menneskeverd og identitet? Hvilke etiske aspekter utfordrer oss?

Vi håper dette gir inspirasjon til videre utvikling!

Se webinarene her:

Husk meg! Del 1. En faglig tilnærming (lenke)

Husk meg! Del 2. En praksisnær tilnærming (lenke)

Webinarene og prosjektet ledes av:

Tore Dvergastein, seniorrådgiver for kultur i Tunsberg bispedømme

Astri Olga Tretterud, seniorrådgiver for diakoni og samfunn i Tunsberg bispedømme

I webinarene har de med seg

Eigil Morvik, stiftdirektør i Tunsberg bispedømme

Kristi Stedjem, musikkterapeut og stipendiat ved Norge musikkhøgskole

Jorunn Abrahamsen, menighetspedagog i Nanset og diakon i Larvik prosti

Torun E. Ruud, diakon i Hole menighet

Bente Berg Leirvåg, enhetsleder ved Sundjordet bofellesskap

Hilde Madsen, demenssykepleier i Sandefjord kommune

Rune Rasmussen, sokneprest i Langesund

Ønsker du en prat rundt temaet, ta gjerne kontakt med våre rådgivere. Kontaktinformasjon finner du under.