Her er Tunsbergs mest aktive kirkegjengere

Rollag kommune i Tunsberg bispedømme ligger på 4. plass over Norges «mest kristne» kommuner.

Rollag kirke (t.v) og Veggli kirke tar imot mange kirkegjengere i året.

– Vi fikk den sure 4. plassen, men med litt økt kirkegang er vi på pallen neste år, sier Roar Tønnesen, prost i Kongsberg prosti.

I Rollag hadde innbyggerne i snitt 1,95 kirkebesøk i fjor. Kommunen som ligger på topp er Hægebostad i Agder med 2,93 besøk per innbygger. Fitjar kommune i Vestland og Engerdal kommnue i lnnlandet ligger på 2. og 3. plass med 2.04 og 1,97 besøk per innbygger.

Prost Roar Tønnesen.

Suksessfaktoren

Tross en sur 4. plass, er Tønnesen godt fornøyd med å trone høyt på pallen i konkurranse med bibelbeltet på Sørlandet. Og hemmeligheten?

– En god nærhet mellom kirken og Rollags 1300 innbyggere, mener prosten.

Rollag har over lang tid hatt en stabil prestetjeneste med godt likte og engasjerte prester.

– Sokneprest Audun Opland er godt intergret i lokalsamfunnet ved at han bor her og engasjerer seg i viktige saker. Det betyr mye, sier Tønnesen.

Sokneprest Audun Opland.

Får til mye med små ressurser

Sokneprestens engasjement resulterte blant annet i at han fikk tildelt Folkehelseprisen i Buskerud i 2022. Prisen går til personer som bidrar til sosial støtte eller nettverk og aktivitet som skaper trivsel og livskvalitet. Opland har spesielt engasjert seg i organisasjon MOT som tilbyr forebyggende og holdningsskapende programmer til ungdomsskoler og videregående skoler.

– Engasjementet gjør at vi klarer mye med små ressurser, mener prosten.

Ellers er åpen kirke med utstilligner og konserter, samtaletilbud, korarbeid for barn og unge og menighetsblad sentrale tilbud i Rollag. Dette skjer i samarbeid mellom ansatte, sokn og frivillige.

– I tillegg har vi kort vei mellom kirkene her. Hvis det ikke skjer noe i Rollag, er det enkelt å komme seg til Veggli kirke, sier Tønnesen.