Årets sommerminner

Høsten er på god vei og vi vil dele noen av årets sommerminner fra Årstad og Fridalen sine sommeraktiviteter.

Årets sommerminner

Vi har hatt aktiviteter gjennom hele sommerferien og funnet på mye forskjellig. Vi har også tatt bilder, så her kommer en liten bildeartikkel. Over her ser du blant annet bilde fra turen vi hadde til Knarvik. Hver mandag har vi hatt friluftsaktiviteter, som stort sett har bestått av turer rundt i Bergen. Vi har reist til Botanisk hage på Milde, Storrinden, Kanadaskogen, Kleppestø, Fyllingsdalstunnelen, Løvstien og fått guidet tur i Bergen av Anne Framholdt. Været har også holdt seg overraskende bra på mandager som dere kan se på bildene. Den mandagen som hadde dårligst vær kunne vi nyte inni Fyllingsdalstunnelen :) Her kommer litt bilder fra noen av turene:

Tur i Fyllingsdalstunnelen

Har du lyst å være med på tur i høst? Vi fortsetter å gå turer annenhver tirsdag. Første tur blir 3. September på formiddagen, mer informasjon om møtested kommer. Følg med på nettsidene til kirkene og Facebook.

Vi skal også gå en lengre tur i høst. De som ønsker er velkommen til å bli med på tur over Vidden. Den tar 5-7 timer, så det blir en lørdag eller søndag. Dette er væravhengig, så send melding til Hanna for påmelding og mer informasjon; 403 04 810.

Vi har også hatt faste tirsdager i parsellhagen ved Fløen denne sommeren. Her har vi plantet mye forskjellig; gulrøtter, reddiker, blomstrer, sukkererter, kål, gresskar i tillegg til andre grønnsaker. Gleden har vært stor, selv om avlingen ikke helt har blitt det. Vi har slitt med dårlig jord, så til neste sesong må vi forkusere på jordforbedring. Men motivasjonen er god! Vi har dermed sett hvilke planter som vokser i relativt dårlig jord; sukkererter og reddiker er noen av de. I tillegg får vi noen gulrøtter som smaker veldig godt selv om de er litt små. Under her kommer det bilde fra planleggingsfasen av parsellen og litt fra smaksprøven vi tok sist tirsdag. Plommene kommer fra Austevoll, vi kan ikke skryte på oss plommetre :)

Parsellhage, planlegging

Åpen kirke er også et tilbud som vi har hatt i sommer. Det har vært åpen kirke i både Årstad og Fridalen. Noen kommer innom fordi de tilfeldigvis gikk forbi, andre kommer fordi de har lyst å tenne lys, sitte i stillhet eller ønsker en liten samtale. Alle er velkommen uansett om det er tilfeldig eller ikke, både kjente og ukjente. Under finner du bilde av Årstad kirke øverst og Fridalen under, begge kirkene har hatt åpen dag de fleste uker gjennom sommeren.

Andre aktiviteter vi har hatt i sommer er kulturkafe, norsk språkkafe, filmkvelder, grilling, trim for eldre og zumba. På kulturkafeen hadde vi tema som for eksempel "hva er typisk norsk". Der representerte vi opp til fire forskjellige land fra to forskjellige kontinenter. Så det ble spennende å høre hvilke tanker og erfaringer som dukket opp.

Vi har også fortsatt med norsk språkkafe. Under ser du bilde fra temaet "Norske uttrykk". Uttrykk som for eksempel "natt og dag" eller "dagen lang" kan være vanskelige når man lærer seg norsk. På en filmkveld etter språkkafe dukket allerede uttrykk fra språkkafeen opp. Uttrykk som nordmenn kanskje ikke tenker over at kan gjøre setninger vanskelig.

Noe annet du kan se på bildet under er en Ukrainsk rett som heter Varenyki, dumplings med kål kan vi kalle det på norsk. En veldig god rett! Alltid gøy å få smake nye retter, om det er på språkkafe eller internasjonal middag.

Med andre ord har vi fått mange gode sommerminner sammen. Vi fortsetter med det diakonale arbeidet ut over høsten, og en del av sommerens aktiviteter vil fortsette. Det kommer mer informasjon både på Facebook og nettsidene her. Så følg med. Ikke nøl med å ta kontakt om du har lyst å være med eller har spørsmål. Nederst på siden her ser du kontaktinformasjonen til Hanna og Marta.