Korkonsert søndag 25. aug kl 20:00

Smektende kormusikk av to jubilanter og Mendelssohn

Korkonsert søndag 25. aug kl 20:00
Collegium Vocale Bergen, dirigent Knut Christian Jansson

Denne kvelden hyller vi to av musikkhistoriens store skikkelser – Egil Hovland, som ville fylt 100 år i 2024, og Anton Bruckner, som vi feirer 200-årsjubileum for i år. Under ledelse av dirigent Knut Christian Jansson, får vi oppleve et bredt spekter av kormusikk som spenner fra romantiske klanger til norsk modernisme.

Knut Christian Jansson vokste opp med Hovlands musikk i Glemmen kirke og har et unikt innblikk i komponisten, utøveren og personen Hovland. Collegium Vocale Bergen vil fremføre noen av Hovlands mest gripende korverk, som reflekterer hans dype tro og livsfilosofi. Fra hans tid som en ledende skikkelse innen norsk modernisme til hans senere, mer romantiske fase, preget av vakre melodier og sødmefulle korsatser, vil Hovlands musikk bli feiret i all sin bredde.

Vi hedrer også Anton Bruckner, hvis tidløse kormusikk kombinerer mesterlig håndverk med stor følsomhet og emosjonell dybde. Høydepunkter fra hans korproduksjon, inkludert «Christus factus est» og «Os justi», vil bli fremført denne kvelden. I tillegg får vi høre to av Mendelssohns mest elskede motetter, som også bærer preg av den romantiske følsomheten og rike melodiske åren.

Collegium Vocale Bergen, et prosjektkor bestående av noen av Bergens fremste korsangere, vil sørge for en uforglemmelig musikalsk opplevelse.

Billetter: kr 150 / 100 (studenter) ved inngangen.

Støttet av Bergen kommune