Menighetsmøte 15. september

Som mange har fått med seg er gudstjenestefrekvensen endret, og det er mye annet som skjer i prostiet. Menighetsrådet ønsker å informere om prosessene som pågår, og vi inviterer vi til menighetsmøte 15. september etter kirkekaffen.

Menighetsmøte 15. september

I menighetsmøtet vil både menighetsrådsleder og sokneprest være til stede og informere, og både råd og stab ønsker å høre hva menigheten tenker og ønsker.

Bakgrunn

Både BKF og Bjørgvin bispedømme har vært tydelige på at Bergensdalen prosti står i en situasjon som krever endring, og dette er bakgrunnen for prosjekt Bergensdalen som nå har startet. Målet med prosjektet er å bli enige om tiltak som løser utfordringene i prostiet på en god måte både på kort og lang sikt. Bergensdalen har potensial til å bli et prosti med en synlig kirke som når ut til hele prostiet med et godt og variert uttrykk.

Den 17. april ble det avholdt møte med alle ansatte og representanter for alle menighetsrådene i prostiet. Der orienterte stiftsdirektøren om den økonomiske situasjonen i bispedømmet og om planlagte innsparingstiltak og endringer i ansatteressurser på prestesiden i Bergensdalen.

Stiftsdirektøren understreket behovet for å tilpasse driften til tilgjengelige ressurser lokalt, og påpekte at situasjonen gir behov for å se samlet på organisering av ressursene. I det samme møtet redegjorde prosten for samtaler som har vært med ansatte i begge linjer det siste 1 – 1,5 året. Noe av det som er kommet frem i samtalene er at stabene er små og sårbare, at det er lite kollegafellesskap og at tidligere nedbemanning i fellesrådslinjen har resultert i økt arbeidspress på ansatte. De ansatte ønsker derfor mer samarbeid på tvers av menighetene og de ønsker robuste arbeidsfellesskap der ansatte kan avlaste hverandre. I møtet den 17. april lovet prost og kirkeverge at en prosjektbeskrivelse/prosjektskisse med beskrivelse av videre prosess.

Prosjektskissen finner du nederst på siden, og denne vil også være tilgjengelig på menighetsmøtet.

Samtale

Menighetsrådet mener dette virker å bli en god, gjennomtenkt og velarbeidet prosess, slik at vi best kan dra nytte av de ressursene vi har til rådighet. Menighetsrådet har blitt holdt orientert gjennom hele prosessen. Det ser ut til at det blir en samlokalisering av staber, og vi ser at dette vil bedre arbeidshverdagen til de ansatte. Det er noe av det viktigste i denne prosessen, og vi er spent på å se de gode effektene dette kan skape for menighetene.

Det er viktig for menighetsrådet at vi sammen snakker om hva menigheten ønsker, hva vi frykter og ikke vil miste, og ikke minst hva vi kan oppnå med et planlagt samarbeid.