Svevende kunstinstallasjon i Bergen domkirke

Kunstner Linda Øgaard har hentet greiner og rustne gjerder funnet i naturen for å skape verket Remember me. Den henger nå mellom søylene i domkirken.

Linda Øgaards kunstinstallasjon svever i Bergen domkirke. Her er noen turister innom når kirken var åpen.

Bergen domkirke er nå vertskap for en unik kunstinstallasjon av Linda Øgaard, festivalkunstner på Bergen kirkeautunnale 2024, en årlig festival for kirkemusikk.

Øgaard (f. 1974) er utdannet fra Kunsthøgskolen i Bergen, og jobber med både maleri, tegning og installasjoner.

En installasjon med mange lag

Verket Remember me er en organisk og fargesterk installasjon, svevende mellom søylene i Domkirken, og skaper en dialog mellom arkitektur og natur, sårbarhet og livskraft, religion og kunst, fortid og samtid.

Materialene er hentet fra naturen i Bergen og omegn; Einer (tre), rustent metall (gamle gjerder) og ull.

Verket vil være tilgjengelig for publikum i flere måneder i høst, og gir en unik mulighet til å oppleve Øgaards kunst midt i den vakre middelalderkirken i Bergen.

Prosjektet er en del av kunstsatsningen Samtidskunst i Domkirken, et samarbeid mellom Bergen domkirke menighet og Bjørgvin bispedømme. Aashild Grana er kurator.

Når kan du se kunstinnstallasjonen?

En del av Remember me er allerede montert, og kan ses når kirken er åpen for konserter, åpen kirke og gudstjenester.

Øgaard vil presentere to verk.

Installasjon i kirkerommet (fra 1. august)
Svevende installasjon (ca. 8 x 5 x 4 m) laget av einer (tre), ull og rustent metall (gamle gjerder og hesjestreng)

Installasjon i våpenhuset (fra 18. september) Lyssetting og bearbeiding av gulvets keramiske fliser

Kunstinstallasjonen åpner offisielt onsdag 18. september kl. 18.00, som en del av Bergen kirkeautunnale. Under åpningen får du oppleve verket i dialog med musiker Karl Seglem og danser Mari Behncke.

I festivaluken er det åpen kirke lørdag 21. september kl. 10–12 og søndag 22. september kl. 16–18. Kunstneren vil være til stede.

Etter festivalen er det åpen kirke fra 26. september til 29. november:

• Torsdager kl. 12-16
  • Fredager kl. 12-14

Svevende greiner i middelalderkirke. Foto.

Krønne greiner svevende foran vinduer i middelalderkirke. Foto.

Nærbilde av kunstinnstallasjon, grønne greiner og rustent metall. Foto.
Velkommen!