Frivillig i Modum menighet

Har du lyst til å bli med på en frivillig tjeneste/aktivitet i Modum menighet?

Frivillig i Modum menighet

Kirken er helt avhengig av frivillige. Uten frivillige ville svært mye av menighetens tilbud stoppe opp. Har du lyst til å bli med? Det er mange ting å velge mellom. Ta en titt og se om noe i listen nedenfor kan passe for deg. Kanskje du bare vil være med i aktiviteten, - eller kanskje du vil være med og hjelpe til?

Behovet for medarbeidere endres hele tiden, ettersom frivillige kommer og går. Kontakt kirkekontoret for å melde deg til tjeneste på: 32 78 32 30.

Her er en oversikt over aktiviteter i menigheten som bruker frivillige medhjelpere:

Hjelpe til ved gudstjenester

• Være en trofast deltaker på våre gudstjenester
  • Forsanger på salmer og liturgi
  • Kirkevert – Heggen kirke
  • Gudstjenestevert – Åmot kirke
  • Gudstjenestevert – Nykirke kirke
  • Transport til og fra gudstjenester (og evt. andre arrangementer)
  • Lys og lyd – Åmot kirke og Vikersund men.senter

Kirkekaffe

Oppgave: Når det er gudstjeneste i den aktuelle kirken - delta med å koke kaffe, bake kaker e.l., og servere etter gudstjenesten.

• Kirkekaffe – Gulsrud kirke
  • Kirkekaffe – Heggen kirke
  • Kirkekaffe – Rud kirke
  • Kirkekaffe – Nykirke  kirke
  • Kirkekaffe – Vestre Spone kirke
  • Kirkekaffe – Vikersund menighetssenter
  • Kirkekaffe – Snarum kirke
  • Kirkekaffe – Åmot kirke

Aktiviteter for barn

• Babysang – onsdager i Åmot kirke og torsdager på Vikersund menighetssenter.
  • Søndagsskole – Åmot kirke og/eller Vikersund menighetssenter. Ingen aktivitet pr. mars 2019, behov for å starte opp igjen med noe.
  • Åmot barnegospel – øver i Åmot kirke torsdager. Kveldsmat, sang og hobbyaktiviteter.
  • 4 i kirka – Trosopplæringstiltak, perioden august – oktober. En lørdagssamling først (i Åmot kirke og på Vikersund men.senter), deretter gudstjenester rundt i kirkene, med utdeling av kirkebøker til 4-åringene.
  • Førsteklasses – Trosopplæringstiltak i mars-april. Samlinger fire fredager i Åmot kirke og på Vikersund menighetssenter.
  • Tårnagent – Trosopplæringstiltak en helg i april-mai. For 3. klassinger. Lek og oppgaver i kirken lørdag, delta på gudstjenesten søndag.
  • Lys Våken – Trosopplæringstiltak første helgen i advent. 6. klassinger samles til aktiviteter lørdag, overnatter i kirken og deltar på gudstjeneste søndag.

Aktiviteter for ungdom

• Heggen Gospel – gospelkor for ungdom fra 8. klasse og oppover. Øvelser på Vikersund menighetssenter fredager.
  • KRIK – Kristen idrettskontakt. Sport og aktiviteter for ungdom fra 8. klasse og oppover. Torsdager kl. 19.30 i gymsalen på Nordre Modum Ungdomsskole.
  • Explore – Ledertrening for ungdom 16-19 år.

Familier

• Familiespeideren – tur og speideraktiviteter ute i naturen for hele familien, fra kl. 14 ca. en søndag i måneden.
  • Tro og Lys – en gruppe for psykisk utviklingshemmede og deres familie og venner. Fra kl. 17 ca. en søndag i måneden, gudstjeneste åpen for alle kl. 19.

Voksne

• Hyggestund i Åmot kirke – en mandag i måneden kl. 11-13.
  • Formiddagstreff på Vikersund menighetssenter andre tirsdag i måneden kl. 11-13.
  • Hyggetreff på Holemoen siste tirsdag i måneden kl. 11-13.
  • Holy Robic Senior – eldretrim til musikk, lunsj på kirketorget etterpå. Torsdager kl. 11 i Åmot kirke.
  • Gospelkoret (har for tiden pause)
  • Vaktmestertjeneste i Åmot kirke.
  • Kirketorget i Åmot kirke – to og to holder torget åpent for beøkende, med kjøkkentjeneste, serverer formiddagsmat til stab og besøkende.
  • Minnesamvær i Åmot kirke - hjelpe til med servering.
  • Rullatormila – mosjonsløp for funksjonshemmede og eldre – en onsdag i juni.

Diakoni og omsorg

• Bønnegruppe i Åmot kirke hver fredag kl. 10.
  • Sammen i bønn for Modum – økumenisk bønnefellesskap siste torsdag i måneden kl. 19.30 på Betlehem, Geithus.
  • Besøkstjeneste
  • Sorggrupper
  • Internasjonal lørdag
  • Stille kvelder i Rud kirke
  • Klesbyttedag

Kirkeutvalg

Oppgave: Stimulere til åndelig liv og engasjement i og omkring sin kirke. Utvalget jobber utfra visjonen til Modum menighet. Det foreligger en instruks for kirkeutvalgene.

• Kirkeutvalg – Gulsrud kirke
  • Kirkeutvalg – Heggen kirke
  • Kirkeutvalg – Rud kirke
  • Kirkeutvalg – Nykirke og Åmot kirker
  • Kirkeutvalg – Vestre Spone kirke
  • Kirkeutvalg – Vikersund menighetssenter
  • Kirkeutvalg – Snarum kirke

Les mer om våre kirkeutvalg her.

Fagutvalg

Oppgave: Være med i planlegging og noen ganger gjennomføring av tiltak innenfor sitt fagfelt. Fagutvalgene samarbeider med en ansatte som jobber med feltet.

• Fagutvalg for trosopplæring
  • Fagutvalg for diakoni
  • Fagutvalg for musikk og kultur
  • Fagutvalg for misjon
  • Fagutvalg for informasjon og PR

Annet

• Grønn menighet – inspirere til engasjement for miljøet
  • Givertjeneste – gi selv, eventuelt være med å inspirere flere til å gi.

Velkommen som frivillig i Modum menighet!