Hva skal man gi i gave til konfirmanten?

Det er ofte stort fokus på konfirmantenes gavebord på denne tiden. Hvem skal gi hva, hvor mye penger skal man legge i gaven, og hvordan fordeler man kostnadene? Teller bunad som gave, eller skal konfirmantens foreldre gi en gave i tillegg? Hvor mye er vanlig?

Hva skal man gi i gave til konfirmanten?

Mange kjenner at økonomien er blitt vesentlig strammer de siste årene, og vi ønsker å sette søkelyset på dette. Som fellesskap kan vi være med på å gjøre at presset og fokuset snus, fra gavene og til konfirmanten!

Det finnes mange artikler som foreslår hvor mye man skal gi, basert på hvilken relasjon man har til konfirmanten. Disse er ofte svært generelle, uten hensyn til personlige forhold og forutsetninger – og de er gjerne ganske dyre. Vi vil oppfordre til å ikke lese disse artiklene, og heller velge gave ut fra din egen situasjon. Mange føler på skam over å gi mindre enn andre, men vi har også svært forskjellig inntekter og utgifter. 200 kroner for deg kan være et vesentlig større innhogg i økonomien enn 200 kroner for noen andre. Her kommer derfor noen oppfordringer fra oss både til deg som kjenner noen som skal konfirmeres, og til deg som skal arrangere konfirmasjon:

• Ønskelister er ikke obligatoriske. Personlige gaver kan bety vel så mye som det som står på ønskelisten. En minnebok, en invitasjon til en opplevelse, et arvestykke eller et album, noe du har brukt tid på. Mulighetene er mange, og gavene er umulig å prissette i etterkant – men affeksjonsverdien vil bare vokse seg større!

• Spleiselag er fint, men snakk sammen om summen som skal brukes. Sørg for at alle er komfortable med bidraget, og fordel det gjerne per person og ikke per familieenhet, særlig der par og enslige går sammen om å spleise.

• Når du snakker med konfirmanten i etterkant, forsøk å ikke ha fokuset på verdien av gavene. Istedenfor å spørre «Hvor mye fikk du?», spør «Hvilken gave satte du mest pris på?». Oppfordre også konfirmanten til ikke å etterspørre og sammenligne summene, for man vet aldri hvordan andre opplever det.

• Som foresatte til konfirmanter, vær tydelig på at selskapet også er en del av gaven til konfirmanten. Det er mange som ikke gir bunad, førerkort, eller andre store gaver i tillegg. Den største gaven er at man som familie kommer sammen og feirer konfirmanten. Snakk med konfirmanten om dette, og forklar at man har forskjellige forutsetninger for hvor mye man kan gi. Kanskje kan konfirmanten også oppfordres til å sette noen mindre dyre ønsker på ønskelisten?

Vi håper våre og alle konfirmanter får en storslått dag, ikke målt i antall gaver og kroner, men i antall gode ord, klemmer og lykkønskninger gjennom dagen. God konfirmasjon!