Om Asker kirke

Asker kirke er en langkirke, innviet 1879 og ligger i Asker kommune. Kirken tilhører Asker menighet. Kirken har en rik historie med bevart inventar.

Om Asker kirke

Asker kirke

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Asker kirke ligger ikke langt fra Skaugumsåsen og Skaugum i Asker. For kongefamilien på Skaugum blir kirkebesøkene ofte lagt til kirken her. Foran kirken er statue av kronprinsesse Märtha laget av Dyre Vaa i 1957.

Kirken har 400 sitteplasser. Universell adgang via sidedør. Tre toaletter, hvorav ett med universell tilgjengelighet.

Sokneprest i Asker er Karoline Astrup.

Kirkebyggets historie

Gamle Asker kirke fra 1100-tallet var bygget med tykke steinvegger og brant ned i 1878. Det ble besluttet å rive ruinene, men mye av inventaret ble reddet ved brannen, blant annet altertavlen fra 1724 og døpefonten fra 1715. Altertavlen fremstiller nattverden og er malt av Lars Sivertsen i 1724.

En ny, såkalt langkirke bygd i teglstein i nygotikk, sto ferdig på samme plass allerede året etter, i 1879. Arkitekt var Jacob Wilhelm Nordan. Kirken har plass til 500 mennesker. Siden er det gjort flere forandringer blant annet for å tilpasse den nygotiske stilen til det gamle barokkinventaret. Ikke minst ved bidrag fra Tilla og Otto Valstad ble interiøret forandret og gjenåpnet i 1930.

Døpefonten, prekestolen og marmoreringen ved hoveddøren er nylig pusset opp.

Arkitektur

Periode: Nygotikk

Arkitekt: Jacob Wilhelm Nordan

Teknikk: Mur

Materiale: Tegl

Tårn: Tårn ved inngangen

Kor: Apsidalt avsluttet kor

Skip: Enskipet med galleri

Kirkerommet

Prekestol: Av tre 1716 av Lars Sivertsen

Døpefont: Av tre, en arkantusskål båret av en engel, 1705 av Lars Sivertsen

Alter: Altertavle Nattverden fra 1724 av Lars Sivertsen, rekonstruert på Norsk Folkemuseum etter brann 1878

Glassmalerier: 1955 Betlehem av Frøydis Haavardsholm, 1956 fire motiv evangelistene av Borgar Hauglid, 1991 Enken i Sarepta og Frelst gjennom vannet av Veslemøy Nystedt Stoltenberg.

Kontaktinformasjon for Asker menighet

Asker menighet

Kirkelia 3

1384 Asker