Altertavlen

Nedre del av altertavlen i Asker kirke.

Da gamle Asker kirke brant i 1878 ble altertavlen reddet, men ødelagt. Den ble oppbevart på gårder i Asker før den ble flyttet til Norsk Folkemuseum. Den kom tilbake til Asker kirke i 1930, etter omfattende restaurering ved Folkemuseet.

Altertavlen var en gave fra allmuen og sokneprest Søren Michelsen Schumacher tidlig på 1700-tallet. Den sto ferdig i 1724. Arbeidet ble utført av treskjærer Lars Sivertsen med medhjelpere etter modell fra Oslo domkirke.

Et frodige løvverk i akantus sprer seg med kraftig vekst rundt figurene i tavlen. Nederst vises Jesu siste måltid med sine disipler, over den er korsfestelsen, og øverst står den seirende, oppstandne Kristus. I hjørnene over nattverdscenen ligger to kvinneskikkelser som representerer Loven og Evangeliet.

Den liturgiske funksjonen blir tydelig når presten leser innstiftelsesordene til nattverden. Da blir de som kneler ved alterringen, billedlig talt, forenet med Jesus og apostlene som sitter overfor dem. De utgjør den andre halvsirkelen rundt nattverdbordet.

Kontaktinformasjon for Asker menighet

Asker menighet

Kirkelia 3

1384 Asker