Søndag 11. juni forteller Målfrid Ravnåsen Vangen om Henrik Sørensens forhold til Holmsbu og Telemark i kulturkapellet ved Holmsbu kirke. Gjennom hele sitt kunstnerliv tilbrakte han mye tid disse to stedene, og malte utallige motiver derfra.
- I 2005 skrev jeg hovedfagsoppgaven min i kunsthistorie om Henrik Sørensen og hans forhold til Telemark, forteller Ravnåsen Vangen, som gav oppgaven tittelen ”Min brud og mit hjerte! Henrik Sørensens forhold til Telemark og Telemarks-tradisjonene i norsk kultur.”
– Selv er jeg opprinnelig fra Telemark, men ble for alvor interessert i temaet da jeg hadde besøkt Holmsbu Billedgalleri. Så ble jeg ansatt ved Drammens museum, med ansvar for formidling for skoleklasser i billedgalleriet. Slik ble jeg bedre kjent med Holmsbu og Henrik Sørensens sønn, Sven-Oluf.
Fra 2015 til 2018 skrev hun boka «Innseilingen til de lykkelige øyer. Historien om kunstnerkolonien i Holmsbu 1911-1961», som ble utgitt av Skald forlag. Nå jobber hun ved Telemark kunstmuseum på Notodden, der en av hennes første oppgaver var utstillingen «En verden av lys» med bilder av Sørensen selv, Oluf Wold-Torne og Thorvald Eriksen.
I kulturkapellet stiller hun spørsmålet: Hva er det med disse to tilsynelatende motstridende stedene som appellerte til Henrik Sørensen? Mens Holmsbu er preget av kyst og lys, er Vinje en mørkere skogsbygd i innlandet.
Kunsthistorikeren mener altså at Henrik Sørensen er en kunstner som fortsatt har aktualitet utenfor lokalmiljøene der han hentet mange av sine motiver.
- Sørensen reflekterer og uttrykker seg, både i bildene sine og det han skrev, over spørsmål som blant annet handler om forholdet til naturen, identitet og kulturarv. Han var opptatt av å finne de norske fargene, av å ta med gamle tradisjoner inn i en ny tid. Men handlet det også om å finne seg selv?
Arrangementet er en del av Asker kulturfestival. Billetter kan kjøpes på Tikkio. Her finner du arrangementet på Kirken i Hurum sin facebook-side