Åpen kirke for pilegrimsbesøk

Pilegrimskirkene har ingen faste åpningstider, men vi kan gi noen tips om hvordan du kan få mulighet til å besøke en kirke.

Foto: Bo Mathisen

I Asker menighet er kirken åpen når det er arrangementet ‘Åpen kirke’. Vanligvis finner dette sted på tirsdager kl. 12:00 – 14:00 og 18:00 – 19:00, samt torsdager fra kl. 12:00 – 14:00.

I Vardåsen kirke har man muligheten til å besøke bønnekroken når kirken er stengt. Bønnekroken ligger på høyre side etter at man passerer den første delen av hovedinngangsdøren. I bønnekroken finner du også pilegrimsstempelet.

Spikkestad kirke- og kultursenter, Teglen, kan besøkes i bygningens åpningstider. Siden det også er kontorlokaler i samme bygning, er den åpen hverdager mellom kl. 09:00 og 15:00. I foajeen i 1.etasje finner man en boks merket «Pilegrimer» med stempel og informasjon.

Røyken kirke har ingen faste åpningstider, men se mulighetene nedenfor. Vi vil også informere om at det ved Røyken kirke finnes en postkasse hvor du kan få tilgang til et pilegrimsstempel, dersom du ønsker det.

Det kan forekomme at man har tilgang til kirkene når det foregår arrangementer. Ved å følge "Hva skjer i AKF"-lenken nedenfor får du en oversikt over alle arrangementer i Asker prosti.

Utenom arrangementer kan kirkene være åpne, for eksempel på grunn av ansatte som er til stede eller på grunn av en seremoni, men disse tidene er ikke fastsatt.

Sokneprest i Røyken, Ellen Martha Blaasvær, kan fortelle mer om pilegrimsarbeid i Asker og kan kontaktes for ytterligere informasjon.

Du kan også ringe sentralbordet til Asker kirkelige fellesråd for mer detaljert informasjon eller for å avtale at noen evt. kan åpne kirkene.

Hjertelig velkommen!