Tidenes raskeste drop-in-bryllup i Bodø

Torsdag 8.august klokken 10.12 fikk kirkekontoret i Bodø en telefon med forespørsel om mulighet for drop-in-bryllup. Litt over to timer senere var paret gift og erklært som rette ektefolk.

Brudeparet sammen domprost Torkel Irgens etter at de ble erklært rette ektefolk bare litt over 2 timer etter at de meldte inn sin bestilling av vielse til kirkekontoret. Bildet er tatt og offentliggjort i samråd med ekteparet.

Vi fikk litt over klokken ti i formiddag en telefon med forespørsel om drop-in-bryllup. Det skjer for så vidt med jevne mellomrom, så det er i seg selv ikke noe spesielt med. Den ansatte som satt på sentralbordet spurte hva de så for seg og spurte litt spøkefult om de tenkte på idag, i løpet av et par dager, eller en ukes tid.
Svaret kom kjapt; "Gjerne i dag hvis det lar seg gjøre?", sa den kommende bruden.

Vi i Kirka i Bodø prøver å strekke oss langt for å imøtekomme folks ønsker og tilrettelegge for at de skal få sine ønsker innfridd. Noen ganger går det fint, andre ganger lar det seg rett og slett ikke gjøre.

Så den ansatte på kirkekontoret satte den kommende bruden på vent, gikk inn på kontoret til Domprost Torkel Irgens og spurte om han var ledig for å kunne ta en vigsel i løpet av dagen.
Prosten kikket kjapt på klokka og i kalenderen sin for få oversikt over dagens avtaler og svarte; "Ja, jeg er ledig fram til klokken 14, da har jeg et møte".

Den ansatte hentet inn samtalen igjen og svarte paret at det var ledig klokken 12.30.

For å gjøre en lang historie kort. Paret tok i på tidspunktet, la på telefonen med kirkekontoret og hev seg rundt. På med litt finstas, ringe den ene forloveren og ba han møte dem, for nå skulle de gifte seg.
Forloveren hadde ikke fått i seg frokosten enda, men hev seg også rundt.

Så når klokken var 12.30, sto brudeparet og forlover klar på kirkekontoret hvor gyldig prøvingsattest ble overlevert prosten. Deretter bar det til et provisorisk alter pyntet med duk, stearinlys og et lite kors, akkompanjert med "Brudemarsj fra Lødingen" av Halvdan Sivertsen på høytaler fra Spotify.

Etter å ha gjennomgått den påkrevde liturgien for vielser i Den norske kirke, ble paret gift etter å ha gitt hverandre sitt "Ja".
Brudeparet mottar velsignelse under sitt bryllup på kirkekontoret i Bodø under ledelse av domprost Torkel Irgens.Her mottar brudeparet (med forlover i bakgrunnen) velsignelsen og bønn under vielsen anført av Domprost Torkel Irgens.

Brudeparet var enig med prosten og den ansatte på kirkekontoret som stilte som vitne for vielsen i at dette var mye enklere, men like verdig.

Så for de som måtte gå rundt med ønske om å gifte seg, har papirene i orden og ikke nødvendigvis ønsker seg storstilt bryllup en av våre kirker, så er det altså mulig å gjøre dette "enkelt, men like verdig" på Kirkekontoret.

Vi gratulerer paret så mye med bryllupsdagen!

Bildene er tatt og offentliggjort i samråd med ekteparet.

Kontaktinformasjon for Bodø kirkelige fellesråd

Bodø kirkekontor ligger i 4.etg i Central Atrium i Dronningens gate 18 i Bodø.

Kontoradresse:
4.etg i Central Atrium
Dronningens gate 18
8006 Bodø

Fakturaadresse:

Bodø kirkelige fellesråd
Dronningens gate 18
8006 Bodø
EHF/Org.nr.: 976 999 800
E-post: regnskap.bodo@kirken.no

Be om referanse fra den som bestiller:
Navn + hva det kjøpes inn til.

E-post: post.bodo@kirken.no. Telefon: 755 00 300

Åpningstid kirkekontoret:
man-fre 09.00 -14.30
Telefontid: man-fre 10.00 - 14.00
Lunsj mellom 11.00 og 11.30 (sentralbordet er da stengt)