Kirkens nødhjelp minner om 10 glemte kriser i verden

Aldri før har så mange mennesker vært på flukt i verden som nå. I skyggen av Ukraina og Gaza er millioner av mennesker verden over rammet av kriser som få kjenner til. Kirkens Nødhjelp er til stede med blant annet rent vann, hygienetiltak, støtte mot vold og overgrep og fredsbyggende arbeid.

Behovene verden over er enorme, og med din støtte til katastrofefondet kan vi raskt respondere i nødsituasjoner og skape varig endring gjennom både nødhjelp og langsiktige samarbeid med lokalsamfunn.  Om det så er distribuering av livsnødvendig nødhjelp, som medisiner, rent vann og varme måltider til de mest sårbare, eller psykososialt arbeid for traumer og overgrep, vil deres donasjon gjøre en betydelig forskjell og bidra til å trygge og bygge en mer rettferdig og bærekraftig verden.

Image placeholder

Bevissthet - vi må ikke glemme

For å skape mer bevissthet har Kirkens nødhjelp laget en kort bildeartikkel hvor du får et lite overblikk over 10 av de "glemte" krisene, som dessverre sjeldent når ut i nyhetsbildet.

Se hele bildeartikkelen om 10 glemte kriser i verden.

Burkina Faso

Vold fra væpnede grupper, fattigdom, ulikhet, matmangel og klimaendringer har drevet nærmere halvannen million mennesker på flukt fra hjemme sine, noe som gjør Burkina Faso til en av de raskest økende fluktkrisene i verden.

Etiopia

Etiopia er et av landene som er hardest rammet av klimaendringene, og kombinasjonen av konflikt, tørke og flom har ført tre millioner mennesker på flukt. 1 av 5 er avhengig av matvarehjelp utenfra.

Afghanistan

Flere tiår med krig og konflikt har gjort den humanitære situasjonen for millioner av mennesker i Afghanistan svært dårlig. Klimaendringene gjør situasjonen enda verre, og mer enn 23 millioner mennesker i landet trenger hjelp.

Del gjerne artikkelen med noen du kjenner - sammen kan vi øke fokus på de glemte krisene!

Giverservice

E-post: giver@kirkensnodhjelp.no

Tlf: 22 09 27 00

Gavekonto: 1594.22.87248

Fast giver

Gjennom Kirkens nødhjelp kan du bli fast giver til deres arbeid. Slik kan også du hjelpe mennesker i nød, der det trengs aller mest.

For å bli fast giver kan du sende SMS med LIV til 2426. Da gir du 300,- kr/måneden.

Kontaktinformasjon for Bodin menighet

Postadresse: Dronningens gate 1, 8006 Bodø

Besøksadresse: Gamle riksvei 68

Fakturaadresse:
Bodin sokn
Dronningens gate 18
8006 Bodø
EHF/Org.nr.: 976 999 762
E-post: regnskap.bodo@kirken.no

Be om referanse fra den som bestiller:
Navn + hva det kjøpes inn til.

Epost: bodin.menighet@kirken.no

Telefon: 75 50 03 00 (felles sentralbord for alle kirker)

Man-Fre 09:00 - 14:30

Lunsj mellom 11:00 - 11:30 (sentralbordet er da stengt)