ARCTICulations of Faith: Kajsa Balto feat. Bodø Domkor. Billetter i salg nå!

Konserten tar utgangspunkt i samiske salmetradisjoner som kulturarv, men også som ressurs for mennesker i dag. Kajsa Balto har med seg to av sine faste musikere; Ragnhild Tronsmo Haugland (cello og komponist), Jakop Janssøn (slagverk) og Biret Elle Láilá/Laila Somby Sandvik (tekstleser). Sammen med Bodø domkor skal de forsøke å skape et nytt salmeunivers. Konserten finner sted i Bodø domkirke under Samisk språkuke. Bodø domkirke 23. oktober kl. 19.00.

Foto: Knut Utler 2022

Kajsa Balto (1988) – er født og oppvokst i Oslo, men har gjennom sine besteforeldre i Karasjok og sitt samiske opphav, fått nær kjennskap til den samiske og læstadianske salmetradisjonen. Røttene kommer tydelig frem i hennes tre album, hvorav den siste fra 2021 Sámi Juovllat inneholder flere salmer, som har fått ny drakt, i tillegg til den gamle. Kajsa Balto er en mye brukt artist, og har gjort flere større prosjekter, blant annet med KORK (kringkastingsorkesteret) og Arktisk filharmoni.