Dialogprest Karoline: –Som en motgift til de onde kreftene

Lørdag 7. september arrangeres en interreligiøs pilegrimsvandring i Drammen – en vandring på tvers av religioner og livssyn.

Karoline Faber og Britta Schäfer utenfor Kirkelig Dialogsenter/Dialoghuset (gamle Strømsø menighetshus). Foto: Elisabeth Helgeland Wold

– Vi ønsker å fremme toleranse og forståelse. Denne vandringen, og alt Kirkelig Dialogsenter står for, er en motgift til de onde kreftene som vi dessverre ser. Og vi vet at lørdag, samme dag som vi arrangerer denne interreligiøse, inkluderende vandringen, så kommer det en organisasjon til Strømsø torg som dessverre har helt motsatt agenda. Det er disse kreftene vi vil bekjempe med vårt budskap. Vi vil søke fred og fellesskap, inkludering og toleranse, sier dialogprest Karoline Faber i Strømsø bykirke / Kirkelig Dialogsenter Drammen.

Den interreligiøse pilegrimsvandringen markerer også oppstarten på Drammen Sacred Music Festival.

Vandringen starter ved Fjell kirke, hvor ferden går langs den ny-skiltede Tunsbergleden fra Fjell og ned til byen, med besøk i ulike åpne hellige rom på veien.
Første stopp er i en av moskeene på Fjell (den minste), hvorfra ferden fortsetter ned til Strømsø Dialoghus (gamle Strømsø menighetshus). Deretter til Gamle kirkeplass og så over til Drammensbiblioteket for panelsamtale og litt mat.

Tidsplan:

Klokka 12.00: Oppmøte Fjell kirke

Klokka 13.30: Dialoghuset på Strømsø, Knoffs gate 2

Klokka 14.30: Gamle kirkeplass, Utøya – monumentet.

Klokka 15.00: Drammensbiblioteket: Avslutning med servering og samtale

Arrangeres av: Drammen Kommune, Kirkelig Dialogsenter Drammen, Drammen- og omegn tros- og livssynsforum, Pilegrimsforeningen St. Hallvard, Buskerud innvandrerråd; Areopagos.

Arrangøren: «På vandringen kan du bli kjent med ulike pilegrimstradisjoner og oppleve mangfoldet av troshus og livssyn i Drammen. Samtidig gir det å vandre sammen rom for samtaler, et avbrekk fra hverdagen og følelsen av en større himmel over livet.

Vi stopper underveis for hvilepauser og for å bli kjent med noen av de ulike tradisjonene vi besøker. Sanger og komponist Solfrid Molland som har jobbet med vandrings- og fredsmotiver i mange år og samlet noe av dette på sin vakre plate «Håpets kappe» fra 2020 vil vandre med oss og synge noen av sangene for oss!

Vandringen avsluttes kl. 15 – 16 på Drammensbiblioteket med en panelsamtale, en liten matbit og noe å drikke. Det er mulig å bare delta på avslutningen. Vandringen er også en Kulturminnedagene «Spor, nettverk og forbindelser», i Drammen og støttet av Kulturvernforbundet».

Kontaktinformasjon for Strømsø bykirke

Strømsø kirke ligger i Tordenskiolds gate 58A, 3044 Drammen.
Kontorer og møtelokaler ligger i dialoghuset (tidl. Strømsø menighetshus) i Knoffs gate 2 - rett ovenfor kirken.

Kontoradresse: Knoffs gate 2, 3044 Drammen (åpent kun etter avtale).

E-post: post.drammen@kirken.no

Felleskontor for Den norske kirke i Drammen og postadresse:
Albums gate 8, 3016 Drammen
Telefontid: man-fre 9-15