Konserter høst 2024

Velkommen til nye konserter etter sommeren i Strømsø bykirke! Siden oppdateres fortløpende med flere arrangementer.

Konserter høst 2024

Strømsø kirke er hovedspillested for Drammen Sacred Music Festival som finner sted fra 7. til 22. september. Arrangementene fra festivalen som skjer i Strømsø bykirke er listet her, for det fullstendige programmet se festivalens egen nettside www.drammensacred.no.

27. august kl. 12:30

Musikk til lunsj: Klavikord. Et klavikord er et tangentinstrument som var veldig utbredt inntil barokktiden og litt senere, men ble deretter fortrengt av det moderne pianoforte. Kantor Britta Schäfer har nylig bygget et slikt instrument selv og presenterer det i denne konserten. På programmet står barokkmusikk fra Tyskland, Nederland og Portugal. Konserten varer en halvtime og har fri entré.

29. august kl. 19:00

"Gud og hvermann". Ei musikalsk vandring frå altar til åker med fløyter, song, feler og orgler. Musikarar: Mathias Louis Sørbø, Victoria Oftestad, Vemund Olav Aukrust og Tiril Eirunn Einarsdotter. Billetter til 200/100 kr ved inngangen.

15. september kl. 19:00

Drammen Sacred Music Festival åpningskonsert «Hyll kjærligheten». Tangoinspirert jazz og poesi med Pablo Murgier Quartet, Karl Espegård og Tora Augestad. Billetter her.

17. september kl. 12:30

Musikk til kontemplasjon. En halvtime med musikk fra Espen Jørgensen, gitar.

18. september kl. 18:00

Drammen Sacred Music Festival: Fortellingen om Moses. Forestilling med forteller Helga Samset og musiker Jonas Kilmork Vemøy. Billetter her.

20. september kl. 19:00

Drammen Sacred Music Festival: Hjemme. Om skeives tro. Forestilling fra VAKE, kirkelig ressurssenter. Med Sebastian Christensen (vokal), Frøydis Grorud (saksofon) og Trond Lien (tangenter). Fri entré.

21. september kl. 22:00

Drammen Sacred Music Festival: Meditasjonsnatt. Enkle yogaøvelser fra kl. 22, konsert med orgel og ambient fra Britta Schäfer og Continental Fruit fra kl. 22:30. Lydlandskap inn i natten etter konserten og mulighet til å overnatte i kirken. Fri entré.

22. september kl. 11:00

Drammen Sacred Music Festival - festivalgudstjeneste: Jakobmesse «Rammet av kjærlighet». Med tekster av Erik Hillestad og musikk av Karoline Krüger. Musikere, liturger og frivillige fra Oslo og Drammen deltar. Gratis og åpen for alle, uansett tro og tilhørighet.

22. september kl. 19:00

Drammen Sacred Music Festival avslutningskonsert: Uprøvde friheter. Konserten henter materiale fra Kirkelig Kulturverksteds plate nr. 500 med samme tittel. Erik Hillestads tekster tolket av Maria Mohn med band. Billetter her.

4. oktober kl. 19:00

Konsert "Musikkens magi" med Kim Wigaard, kjent fra serien Demenskoret på NRK. Billetter her.

8. oktober kl. 12:30

Musikk til lunsj: orgel. Med kantor Britta Schäfer og musikk av bl.a. Charles-Marie Widor. Konserten varer en halvtime og har fri entré.

17. oktober kl. 19:00

"Stjerner i rennesteinen". En hyllest til Ole Paus med Yngve Fritjof Kristiansen og Dan Lindén. Billetter til 250/150 kr her og ved inngangen. Støttet av Kulturdirektoratet.

22. oktober kl. 12:30

Musikk til lunsj: horn. Kantor Britta Schäfer spiller bl.a. Johann Sebastian Bachs suite nr. 2 for cello solo på horn. Konserten varer en halvtime og har fri entré.

25. oktober kl. 19:00(!) (Obs: feil klokkeslett i trykket brosjyre.)

Konsert med Telemark kammerorkester og Ragnhild Hemsing. Kunstnerisk leder Per Kristian Skalstad. På programmet står en ny og spennende fiolinkonsert av Telemarkskomponisten Martin Ødegaard. Publikum får også servert vakker klassisk musikk av Grieg og Mozart, samt Jean Sibelius´ nydelige Suite for fiolin og strykere og den norske komponisten Bjørn B. Skjelbreds And Then it was Winter. Flott, vakker og spennende musikk for en mørk oktoberkveld! Konserten er støttet av Kulturdirektoratet, Fond for Lyd og Bilde og Telemark Fylkeskommune. Billetter til 300/250/150 kr her og ved inngangen.

5. november kl. 12:30

Musikk til lunsj: gitar. Med Martin Haug. Konserten varer en halvtime og har fri entré.

16. november kl. 19:00

Kammermusikk-konsert med Schuberts strykekvintett. Billetter til 250 kr (ordinær) og 150 kr (student/honnør) her og ved inngangen. Barn og ungdom under 18 år gratis. Støttet av Kulturdirektoratet.

19. november kl. 12:30

Musikk til lunsj: piano. Med kantor Britta Schäfer og musikk som lyser opp en mørk høstdag. Konserten varer en halvtime og har fri entré.

Kontaktinformasjon for Strømsø bykirke

Strømsø kirke ligger i Tordenskiolds gate 58A, 3044 Drammen.
Kontorer og møtelokaler ligger i dialoghuset (tidl. Strømsø menighetshus) i Knoffs gate 2 - rett ovenfor kirken.

Kontoradresse: Knoffs gate 2, 3044 Drammen (åpent kun etter avtale).

E-post: post.drammen@kirken.no

Felleskontor for Den norske kirke i Drammen og postadresse:
Albums gate 8, 3016 Drammen
Telefontid: man-fre 9-15