Konfirmantleir på Bø

1000 ungdommer, leir, sommer og sol. Kan det bli bedre? Les om konfirmantenes sommerleir her!

Konfirmantleir på Bø

Rett etter skoleslutt, fredag 21. juni, stod en spent konfirmant-gjeng utenfor Smia. Da bussen kom, stablet vi telt, soveposer, liggeunderlag og store bager i bagasjerommet – alt som skulle til for å skape et femdagers eventyr på KRIK Konf.ACTION som ble arrangert i Bø i Telemark.

I år hadde vi med oss 28 konfirmanter fra Frogn og Drøbak og 8 fjorårskonfirmanter var med som ungdomsledere, sammen med voksenlederne Ingrid, Øyvind og Jenny. Vi utgjorde en liten camp i et stort arrangement – for til sammen var vi 1000 konfirmanter og KRIK alene stilte med 200 ledere. En svær leir, med god kvalitet både på innhold, beredskap og ledelse.

I forkant av leiren hadde våre konfirmanter valgt mellom 33 spennende aktiviteter på land og i vann, og fikk prøve seg blant annet på tennis, stand up padle, sandvolleyball, Mesternes Mester, MasterChef, kreativ, fotball, fisking, badminton og 59 grader Bø. Når det var fritid, kunne man ta turen bort til Bø i Sommerland og utforske mer av det våte element, eller ta det med ro på campingen.

Etter et vått første døgn strålte solen, og flere ble mange nye bekjentskaper (og snap-venner) rikere. Under årets globalmarked stilte vi med neglelakk-bod og hair-tinzel-bod, til inntekt for «Idrett krysser grenser», KRIKs prosjekt blant barn og unge i Kambodsja, Ecuador, Bolivia og Brasil. Felles for disse landene er at det er mange områder preget av kriminalitet, fattigdom og sosial uro. Gjennom aktivitetene som arrangeres med Idrett Krysser Grenser kan barna slippe å frykte for egen sikkerhet, og heller oppleve idrettsglede, trosglede og livsglede – KRIKs motto.

«Vi skal ikkje sova bort sumernatta» skrev Aslaug Låstad Lygre i 1948, uten å ane at konfirmanter anno 2024 ville ta henne på ordet. Det ble lite søvn, men mye god stemning. Morgenmøter, aktiviteter, mat, kveldsmøter, sang, dans, taler og sketsjer – og rave, der DJ’en surfet i en gummibåt over oss.

Vi takker for en uforglemmelig tur, og håper den skaper gode minner og varme følelser langt inn i høsten.