Takknemlige dager

Takk for innholdsrike, varme og glitrende dager sammen! Dalane pride har i samarbeid med andre aktører levert mange flotte arrangementer gjennom helgen.

Knut Skeie Solberg leder panelsamtale med Ingrid Rasten, Siri Sunde og Mariam Hardarson.
Det har vært mye kontrovers rundt pride både i lokalsamfunnet, og i kirkesammenheng. Her tror jeg de beste ønsker for folk rundt, ligger til grunn i alle leirer. Derfor var det godt å møtes til dialogsamtale i Eigerøy arbeidskirke torsdag kveld v/dialogprest Lars Slettebø, diakonmedarbeider Annette Riise og medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige Joanna Henriksen Bjerga.

Her ble vi tatt med inn i grunntekstene i bibelen. Hvilke ord ble egentlig brukt i de orginale nedtegnelsene? Kan de ha hatt en annen betydning enn det vi ser i oversettelsen i dag? Hvilken kontekst ble skriftene skrevet ut i fra? Vi ble spurt om hvilken synd som var oftest nevnt i Bibelen. Mange forslag kom på bordet, og mange var overrasket over svaret. Å dømme andre.
Samtalen var levende i publikum og panelet. Gode spørsmål, og nakne ærlige svar formidlet. Tusen takk til panelet og arrangørene for en god stund sammen.
Fredag var det duket for mangfoldskonferanse i kinoen! Med en sterk åpning fra konferansier Knut Skeie Solberg var stemningen satt.
Utflyttet Egersunder Miriam Hardarsom fulgte og gav oss et inspirerende foredrag og hvordan vi kan inkludere de rundt oss på arbeidsplassen på en overkommelig og ganske selvfølgelig måte. Enkle grep for den som inkludere, stor betydning for den som blir inkludert. Strofen "Hvis vi ikke aktivt inkluderer, passivt ekskluderer vi" satte seg.

Et nytt panel dannet seg foran oss. Unn Therese Omdal fra AKS, Erik Thime fra Dalane Tidende, Geir Henning Risholm fra Næringsforeningen og Helene Holm fra Egersundsregionen. Disse gav en god debatt seg i mellom og konferansier Knut om status på inkluderingen her i byen.
Flere av dem hadde gjerne et mindre fokus på det enn de selv ville, og ønsket å gjøre mer. Unn Therese kom med konkrete eksempler på hvordan det kunne gjøre hele forskjellen å forstå litt om bakgrunn og kultur til arbeidstakeren du nylig hadde ansatt. Det arbeidsgiver kunne tenke på som latskap, kunne være så enkelt som at den nyansatt hadde gjort ferdig oppgaven hen ble satt til å gjøre. I andre land kan det være avskjedigelsesgrunn at den ansatte finner på egne oppgaver utenom det leder har satt en til. En enkel samtale mellom partene løste misforståelsen.
Det må også nevnes at redaktør i Dalane Tidende berømte Egersund menighet fra scenen for å ha vært tydelige på ønsket om å være en kirke for alle!
Videre fulgte Den norske kirkes alibi i mangfoldskonferansen. Siri Sunde er et kjent navn for mange som som ble født før 1985. Hun hadde sin rettferds kamp fra 97-99 der hun sto mellom kirken og kjærligheten.

I yrket som prest kunne man ikke leve i kjærlighetsforhold uten å være gift. Siri hadde veldig lyst til å gifte seg med kjæresten sin, og det var akkurat det hun gjorde. Men problemet løste seg ikke av den grunn, for Siri sin kjæreste, og nå kone var en kvinne. Det bød på problemer for kirken, og biskop Rose som de kalte henne. Siri ble fremlagt et brev der hun sa i fra seg sin prestestilling, og var klar til å velge kjærligheten. Men etter mange forsøk måtte hun gi opp å skrive under. Det var prest hun var, og ønsket å være.
Sunde gikk med på å ta seg permisjon til saken var ferdig behandlet, og kirken hadde komt til en avgjørelse. Hun hadde tenkt at dette gjerne ville bli en tung tid, men som nygift og nyinnflyttet i presteboligen hadde de god tid til hverandre og mye plass til å ha familie på besøk. Men sofa, det ventet de med å kjøpe til de visste om de fikk bli værende!
Etterhvert som tiden gikk slo lokalsamfunnet virkelig ring rundt Siri og kona Eleanor. De likte presten sin, og ville hun skulle fortsette. Dette ble også konkluderingen av kirken og biskop Rosemarie Köhn. Vi setter veldig pris på at Siri tok både buss og tog til okka by og fortalte oss historien hennes "Mellom kirken og kjærligheten". Dette er tittelen på boka hun gav ut i år, for de som vil lese mer om Sunde og hennes historie.
Siste men ikke minste bidrag for dagen var Ingrid Rasten! Ingrid skrev tidligere et gripende leserinnlegg i Dalane Tidende som rørte noe i mange av oss. Det gjør vondt å høre at det er så vanskelig å komme hjem at du har problemer med å puste. Ingrid har mottatt Kongens fortjenestmedalje for innsatsen hun gjorde under angrepet i Oslo 25. juni 2022. Hun står for det hun mener, og er et sterkt forbilde for mange i byen!
Mangfoldskonferansen gikk i fra 50 deltakere i fjor, til over 130 i år. Med et variert program som gav ny innsikt og forståelse håper jeg at enda flere deltar neste år.

Lørdag var selve plommen i egget. Byen var pyntet i alle slags farger, flaggene vaiet og smilene smittet. Kirkeklokkene ringte og regnbuemessen i Egersund kirke startet feiringen. Feiringen av mangfoldet, menneskeverdet, fellesskapet. Christiane Krahner holdt en personlig tale som snakket til medmennesket i oss. Store og små trivdes i det åpne kirkerommet blandt venner.

Vi trivdes så godt at gudstjenesten dro ut til godt over 12, og flere av oss måtte løpe etter paraden med "kirken på pride" banneret gjennom gatene. Kanskje et humoristisk bidrag fra oven.

Vel fremme på torget etter å ha blitt sluppet inn på sjarmøretappen, ventet nye inntrykk! Kristian Holst Brandsberg gav en solid gjennomføring av "showet" med glimt av humor, viktige poeng og mye erergi. Publikum fikk servert oppbyggende taler av blandt annet fylkesordfører Ole Ueland, tankevekkende teater av Trupp Tri, og fortryllende sang og musikk av Thomas Tvedt og Emilie Eie. Dette var en opplevelse!

Før Dalane pride takket for oppmøtet og avrundet feiringen, rakk de å røre flere av oss til tårer. Egersund menighet ble kåret til årets forbilde! Dette varmet mang et hjerte og betydde mye.