«Når det stormer» slår alltid an!»

Tirsdag kveld er det planlegging med «damene i barnesang». Nå er høsten i gang, og barnestolene ryddes frem igjen! Endelig er det barnesangtime!

«Når det stormer» slår alltid an!»
Av Trine Longfjeld Sætrevik

Ledelse, fortelling, styring av musikk, og «ekstra» skal fordeles jevnt mellom de engasjerte i barnesang. «Tenk at Barnesangtimen har eksistert i hvert fall 50 år!». Gro Grastveit Sæstad forteller om da hun ble med som pianist for 40 år siden, holdt barnesangtimen til i musikkrommet på Eigerøy skole. Men så snart kirka ble til i 1994 flyttet de sangen til Arbeidskirka. «Det er morsomt å se at våre barn nå kommer med sine barn», sier Gro.

Viktig å få formidlet bibelhistoriene
Men hva er det som gjør at dere holder ut i så mange år? «Det er jo fordi vi opplever det viktig», forklarer Edith Sætrevik. «Vi ønsker jo at barna skal få med seg bibelhistoriene og få et møte med de gode gamle barnesangene. Det er en del av kulturen vår» legger Liv Østebrøt til. «Det er også ønskelig at barna skal få et naturlig og positivt møte med kirka» sier Mari Furuseth, Anita Fuglestad og Ann Karin Svanes nikker og er enig.
Hver onsdag kl.17.00
Barnesangtimen er tilpasset førskolebarn, hvor både nye og tradisjonelle barnesanger formidles. Fortellerne har også en kortere andakt med utgangspunkt i en bibelfortelling. Og det myldrer av babyer, barn, søsken, foresatte og besteforeldre hver onsdag! «Når vi synger «når det stormer», da løfter taket seg, den slår alltid an!», sier Gro.
Alltid på jakt etter flere frivillige
Onsdagene er fordelt, og Ann Karin serverer en nydelig kyllingsuppe, etterfulgt av kaffe og kake. Damene ser med optimisme på høsten og håper å se mange kjente og nye barn. Og ikke minst ser de etter flere frivillige å få med i gruppa. «Vi har det veldig kjekt sammen, og det håper vi vises igjen på barnesang», avslutter Gro.