- Ensomhet og utenforskap er store utfordringer

Diakon Anne Marthe Olaussen opplever ofte at mennesker som trenger noen å snakke med, ikke har det. Derfor tilbyr kirken i Fredrikstad ukentlige, gratis drop-in-samtaler for alle som ønsker.

- Jeg tror det kan være behov for et gratis tilbud der man får noen å snakke med uten henvisning, sier diakon Anne Marthe Olaussen. Her avbildet foran Leie kapell under allehelgen.

- Dette er ikke kritikk av dem som jobber i et overbelastet helsevesen. Men jeg ser at mange faller mellom flere stoler. De kan stå i tøffe livssituasjoner eller bære på vonde følelser, men er for «friske» til å ha rett til hjelp. Samtidig er utfordringene for store til at de opplever mestring i hverdagen. Vi ønsker å bidra ved å tilby et drop-in-tilbud til alle som har behov for noen å snakke med, sier diakonen.

En diakon har ansvar for kirkens omsorgstjeneste, og Olaussen er ofte ute «i felten» og ser hvilke utfordringer mennesker i Fredrikstad står i.

- Alle trenger å bli sett og hørt

- Jeg tror det kan være behov for et gratis tilbud der man får noen å snakke med uten henvisning. Statistisk sentralbyrås undersøkelser viser at ensomhet og utenforskap er blant samfunnets største utfordringer. Det forteller oss hvor viktig det kan være å ha noen å dele tanker og følelser med. Alle trenger å bli sett og hørt, fastslår Olaussen.

Den norske kirke i Fredrikstad vil tilby drop-in-samtaler hver fredag fra kl. 12.00 til 14.00, utenom skolens ferier. Oppstart er fredag 6. september. Som navnet på tilbudet antyder, er det bare å møte opp uten avtale på forhånd og få en samtale.

Foregår i Nygaardsgata

Drop-in-samtalene foregår på Kirketorget; resepsjonen i Kirkens hus. Den ligger i første etasje med inngang fra Nygaardsgata. Her blir besøkende tatt imot og får tilbud om en kopp kaffe. Så kan man velge om man vil ta en prat ved kaffebordet på Kirketorget eller i et eget, skjermet samtalerom. På drop-in-samtale kan man snakke om alt man har behov for:

- For oss er ingen tema viktigere enn andre. Kanskje står du i en krevende familiesituasjon? Kanskje mistet du en søster for 20 år siden, men trenger fremdeles å snakke om det? Kanskje er du en student som har flyttet langt hjemmefra og føler på ensomhet? Kanskje er det bare hyggelig å droppe innom, ta en kaffe og snakke med noen om løst og fast?

Prest i samtale med kvinne

Prester og diakoner har lang erfaring med å snakke med mennesker i ulike livssituasjoner. Foto: Cecilia Riis Kjeldsen.

- Trenger ikke være troende eller medlem

Samtaletilbudet drives av diakoner og prester. Dermed er det også åpent for å snakke om tro – og tvil.

- Men du trenger slett ikke å være troende for å oppsøke tilbudet. Vi spør ikke om det. Du trenger heller ikke å være medlem av Den norske kirke. Vi er åpen for alle – også mennesker som tilhører andre religioner. Og husk: vi har taushetsplikt. Ingenting av det du deler med oss blir fortalt videre, understreker Olaussen.

Kirken har også et ordinært samtaletilbud, for dem som ønsker å booke en samtale til en annen ukedag. Olaussen oppfordrer til å ta direkte kontakt med Kirketorget for mer informasjon.

- Kirken har alltid hatt et gratis samtaletilbud. Men ikke så mange vet at det finnes. Vi håper at drop-in-lanseringen kan gjøre tilbudet kjent for flere, sier Olaussen.

Ønsker å være til stede

Det sitter nok langt inne for en del å oppsøke kirkens ansatte på kontoret eller i kirken, tror Olaussen. Hun håper at tilbudet på Kirketorget vil oppleves mer tilgjengelig.

- Vi ønsker å være til stede for byens befolkning. Vi er ikke psykologer, men vi kan være gode samtalepartnere. Prester og diakoner har lang erfaring med å snakke med mennesker i ulike livssituasjoner. Vi diakoner er enten sykepleiere, pedagoger eller sosionomer med videreutdanning i diakoni.

Selv har Olaussen mange samtaler gjennom en arbeidsuke. Noen av dem er planlagte og foregår på kontoret. Andre kan oppstå f.eks. i butikkøen, på en tur gjennom byen eller på korøvelse.

- Elsker å jobbe med mennesker

- Disse spontane samtalene opplever jeg ofte som ekstra gode. Bare ved å fortelle hvor jeg jobber innbyr det ofte til samtale. Jeg snakker med mennesker i alle aldre og i alle livssituasjoner. Samtalene handler mye om sykdom og helse, sorg og savn, forteller Olaussen.

Det var de gode samtalene Olaussen satte ekstra stor pris på da hun jobbet som sykepleier. Og som i neste omgang ledet til at hun ble diakon:

- Jeg elsker å jobbe med mennesker! Og det gjør man i høyeste grad som diakon. Diakoni er tro i handling, og det å kunne utgjøre en forskjell for andre, er viktig for meg.