Omfattende program til Egil Hovland-jubileum

Hovland-jubileet markeres med både lokalt og nasjonalt tilsnitt i Fredrikstad. Det hele topper seg med jubileumshelgen 17.-20. oktober. Egil Hovlands 100-årsdag er fredag 18. oktober 2024.

Egil Hovland foran Grieghallen i Bergen i 1983, da han var festspillkomponist. Foto: Fredrikstad Blad

Jubileumsprogrammet strekker seg over hele året, og konsentrerer seg om Hovlands store produksjon av kirkemusikk. Her blir hele bredden av gudstjenestemusikken, orgelmusikken og kormusikken presentert på konserter, gudstjenester, salmekvelder m.m. Jubileet støttes av Kulturrådet.

Egil Hovland er representert med om lag 70 titler i Norsk salmebok. Han har også skrevet motetter for de fleste søndagene i kirkeåret. Hver søndag i jubileumsåret er det valgt en tittel herfra som overskrift over gudstjenestene i de fleste av Fredrikstad-kirkene. I tillegg vil Pilgrimsmessen, Allehelgensmessen og Missa Verbi bli feiret som søndagsgudstjenester.

Fullstendig og oppdatert jubileumsprogram legges fortløpende ut på Kirkemusikk Fredrikstads hjemmeside.

Orgel- og korkonserter

Hovland står bak et 20-talls betydelige orgelverker, i tillegg til en rekke koralbearbeidelser og mindre stykker. Hele denne produksjonen vil bli fremført på orgelkonserter i løpet av året. Blant solistene som er engasjert, finner vi Anders Eidsten Dahl, Lars Notto Birkeland, Gunnar Petersen-Øverleir, Hans Fagius, Guttorm Guleng, Kåre Nordstoga og Dan René Dahl.

Av Hovlands motetter og annen kormusikk, vil mye bli brukt i gudstjenestesammenheng. Men det blir også egne konserter hvor de større verkene får plass. Borg vokal, Fredrikstad domkor, Sarpsborg kammerkor, Senza Rigore, Glemmen diskantkor og egne prosjektkor tar seg av disse oppgavene. I tillegg deltar Det norske solistkor med en konsert under jubileumshelgen.

Jubileumshelg med Wolfgang Plagge

Alle bør notere seg helgen 17.-20. oktober. Da inviterer vi til et stort jubileumsprogram over fire dager.

Torsdag og fredag blir det en rekke orgelkonserter og foredrag. Blant annet skal Trond Kverno holde et foredrag om Egil Hovland og gudstjenesten. Fredag kveld blir det konsert med Det norske solistkor.

Lørdag blir det musikkbrunch med Wolfgang Plagge, Birgit Gudim og domkirkens jentekor. Deretter fremføres bibelspillet Den rike mann og Lasarus av Korene i Glemmen og prosjektsangere fra Ung kirkesang. Så blir det festaften på Litteraturhuset under overskriften «Egil og jeg». Her vil inviterte gjester fortelle om sine møter med den markante personligheten Egil Hovland.

Kongelig signingsmusikk

Søndag fremføres først Missa Verbi ved gudstjenesten i domkirken. På kvelden blir det konsert i Glemmen med Det norske blåseensemble og korene i Glemmen og domkirken. Her fremføres hele Signingsmusikken, muligens med kongeparet til stede.

I tillegg blir det urfremføring av et bestillingsverk for orgel av Wolfgang Plagge: Koralpartita over Måne og sol. Verket blir spilt av Hans Fagius.