Espen Christoffersen: «Å få spille i Domkirken er det aller beste jeg vet»

I flere tiår har Øssia-gutten Espen Christoffersen (60) bidratt til løfte musikken i høytidsgudstjenestene, himmelhøyt. – Å spille i dette kirkerommet er absolutt det beste jeg vet. Klangen er perfekt for blåsere. Her kan vi virkelig trøkke til, sier den proffe trompetisten som allerede gleder seg til «Ni lesninger og sanger» rett før jul. Det er alltid en mektig opplevelse!

Espen Christoffersen: «Å få spille i Domkirken er det aller beste jeg vet»

Tekst og foto: Jan Henrik Ihlebæk

Sopran i Domkirkens guttekor

Han var ikke store pjokken da han trådte inn i Domkirken første gang. Mora sang i Cæciliaforeningen og fikk sønnen inn i guttekoret.

– Jeg sang sopran. Av det vi sang er det «Høsttakkefest» av Knut Nystedt jeg husker best. Da var NRK fjernsyn der med store kameraer og det lå grønnsaker og mat i kirkerommet. Det var spesielt. Og tenk, det er omkring 50 år siden. Dirigenten vår var Søren Gangfløt. Han var streng og nøye, men rettferdig forteller Christoffersen

Harald Zwart og Bård Eker var med i koret, husker jeg.

Zwart ble filmregissør i Hollywood. Eker en kjent industrimann.

Men guttekoret var ikke hans første møte med musikk. Allerede som fireåring tok han pianotimer hos Ragnhild Næss Johansen på Rolvsøy. Det ble elevaftener både i Bibliotekets aula og på Rolvsøy. Det var både og, må jeg si. Jeg likte ikke så godt å spille for mange mennesker. Men jeg lærte jo mye grunnleggende musikk da. Og jeg spiller fortsatt litt piano innimellom, for meg selv.

Det var Gudeberg skolekorps som skulle avgjøre hvilket instrument han skulle velge.

– Trommer, det var det jeg drømte om, men slik ble det ikke. Det ble trompet og den har fulgt meg siden. Vi hadde dyktige Kjell Holme som dirigent. Han var en flott musiker.

Musikkgener i stort monn hos Dan Rene Dahl og fetteren Espen Christoffersen. Ved høytidsgudstjenestene i Domkirken skaper de to og medspillere stor høytid.

«Var med der jeg kunne”

– Men du valgte ikke musikkutdannelse?

– Nei, jeg gjorde ikke det, sier han ettertenksomt. Han tok naturfaglinja på Greåker videregående.

– Der var det jo musikklinje til og med, så jeg burde vel ha begynt der.

Likevel, det er blitt mye musikk på Espen Christoffersen, som nå jobber med nettverksløsninger for bedrifter i selskapet Wican data. I tillegg har han sitt eget studio i Gamlebyen hvor han spiller inn musikk for andre.

Uten formell musikkutdannelse har Espen Christoffersen spilt seg fram. For dem som har hørt ham i forskjellige sammenhenger, er ikke det så rart. Særlig når han slipper seg løs og improviserer.

– Jeg var med der jeg kunne. Blant annet fikk Arne Børresen og jeg til et samarbeide med organist Asbjørn Myrås i det som den gang var Østre Fredrikstad kirke.

Da karneval kom til Fredrikstad tidlig på åttitallet, ble det en helt annen musikk for Espen. Det var pop- og storbandmusikk.

– Jeg likte det også. Prøvde å få plass i Fredrikstad Storband. Den gang kom jeg ikke inn. Det var fullt. Men jeg fikk plass til slutt og er fortsatt med der.

Der er han det man kaller lead trompeter, eller førstetrompetist.

Det hører med til historien at Borg domkor og Fredrikstad storband en rekke ganger har samarbeidet om Jazzgudstjenester i Domkirken.

Nivået han besitter har bragt han til ensemblene på Chat Noir, Edderkoppen og ABC-teateret i Oslo, som freelance-musiker.

– Da har jeg spilt fra både scene og grav. Av og til har jeg arrangert musikk for dem også. Det synes jeg er veldig artig.

I Fredrikstad har han medvirket for Båthusteateret og han han spilt for Odd René Andersen, vinneren av Stjernekamp i NRK i våres. I tillegg til en lang rekke andre engasjementer.

Kirketjener i Rygge

I 2005-2006 forsøkte han seg som frilansmusiker. Han havnet blant annet i Nord-Norge. Etter hvert ble ordreboka tom og han måtte gjøre et taktskifte. På et hotell i Tromsø kom han over en utgave av Fredriksstad Blad.

– Jeg var innstilt på å få meg en fast jobb. Så leser jeg i avisa og finner en annonse om ledig stilling som kirketjener i Rygge, som servert på et fat. Jeg søker og så får jeg sannelig jobben.

Men han spilte fortsatt litt og hadde hatt en jobb på Lillehammer en lørdagskveld.

– Jeg var ikke ferdig før 01.30 og skulle på jobb i Rygge klokka ni for å gjøre klart til gudstjeneste. Det ble til at jeg kjørte rett til Rygge og parkerte ved kirken. Slo av tenninga på bilen og sovna. Jeg ble vekka av at en eller annen banka på bilvinduet og som sa: «Skal ikke du gjøre klar kirken da?»

– Jobben som kirketjener var fin og det var hyggelige folk der.

For et par år tilbake fikk Espen Christoffersen påvist Melanom hudkreft med spredning. En alvorlig diagnose. Han måtte gjennom operasjoner.

– Da jeg kom til kontroll i fjor, merket jeg at legen var i godt humør. Legen forklarte at de hadde sett mørkt på min situasjon, men at undersøkelsene hadde vist at de ikke fant en eneste kreftcelle. Det var jo en lettelse, men det blir jo oppfølging framover, selvfølgelig.

«Magisk i Sveisehall 1»

I fjor høst medvirket Espen med stor suksess under Borg domkors konserter i Sveisehall 1 på gamle FMV.  I år er det to konserter i regi av kommunens Kulturnatt fredag 13. september.

– Konserten i fjor ble en magisk opplevelse for meg. For et rom og hvilken klang! Dessverre kan jeg ikke være med i år. Jeg har bestilt ferie, som kolliderer med dette arrangementet. Men jeg kommer tilbake på andre arrangementer senere, sier Espen og legger til:

– Det går jo snart mot julehøytid. Alle vi som er i blåsergruppa og pauken er enige om at uten deltagelse i «Ni sanger og lesninger» sammen med korene og full kirke blir det ikke ordentlig jul!

I fjor høst medvirket Espen Christoffersen med sin trompet i samarbeid med Borg domkor. – En magisk opplevelse i Sveisehall1, sier han. Foto: Erling Omvik