Diakon vil samarbeide tett med kommunen opp mot kommunens satsningsområder som beskrives i samfunnsdelen. Felles for alle Heim menighetene er at diakon vil være en sentral person blant annet i samarbeid med hjemmetjenesten/ hjemmesykepleien, inneha besøkstjeneste på sykehjem, delta i sorggruppe og arbeide forebyggende i samarbeid med rus og kriminalomsorgen i kommunen. Inkluderende fellesskap er et sentralt nøkkelord i rollen som diakon.
Det er utarbeidet en diakoniplan for alle Heim menighetene i fellesrådet, se mer info om diakoniplan på vår hjemmeside kirken.no/heim og spesielt punktene som ønskes satt i gang i fellesområdet dersom diakon var tilsatt.
Diakon har kirkevergen som sin nærmeste leder og inngår i et fagmiljø med god kompetanse innen blant annet pedagogikk, teologi og frivillighet.
Arbeidsoppgaver
- Ansvarlig pådriver for det diakonale arbeid i tett samarbeid med Heim kommune
- Tilrettelegge for at barn, unge og familier skal finne sin plass i lokalsamfunnet
- Bidra sammen med trosopplærer i det eksisterende barne- og ungdomsarbeidet
- Rekruttering og oppfølging av frivillige medarbeidere
- Kontakt med institusjoner i lokalsamfunnet
- Delta i forberedelse og gjennomføring av gudstjenester med diakonalt preg
Kvalifikasjoner
- Diakonutdanning iht. tjenesteordningen for diakoner
- Søkere med annen relevant utdanning og erfaring kan også komme i betraktning, f.eks. profesjonsutdanning på bachelornivå fra høyskole/universitet innen helsefag, sosialfag eller pedagogikk. Det forutsettes at søker er positiv til å ta nødvendig videreutdanning, som tilfredsstiller kvalifikasjonskravene til diakon innen 3 år etter tiltredelse
- Gode IKT – kunnskaper
- Gode norskkunnskaper både skriftlig og muntlig
- Den som tilsettes i stillingen må være medlem i Den norske kirke
- Førerkort kl. B og disponere egen bil
Personlige egenskaper
- Kan tenke utradisjonelt for å nå ulike grupper
- Er fleksibel, målrettet, kreativ og empatisk
- Har gode evner både til teamarbeid og selvstendig arbeid tillegges stor vekt
- Er utadvendt og kontaktskapende
- Har evne til å veilede og å følge opp frivillige medarbeidere
Vi tilbyr
- En variert og spennende jobb
- Fleksibel arbeidstidsordning
- Lønn og øvrige arbeidsvilkår iht. gjeldende tariffavtaler på KA-området
- Pensjonsordninger gjennom KLP
- Bedriftshelsetjeneste
Det må framvises politiattest av ny dato før tiltredelse.
Aktuelle søkere vil bli innkalt til intervju. Attesterte kopier av vitnemål og attester tas med til eventuelt intervju.
Kontaktinformasjon
For mer informasjon om stillingen ta gjerne kontakt med kirkeverge Janita Bruun 99 56 68 38 eller kom innom Heim kirkekontor for en prat.
Søknad og CV på e-post: jb994@kirken.no eller leveres til Janita Bruun på Heim kirkekontor, Hasselveien 13, 7200 Kyrksæterøra. Merk søknaden med: søknad v/ kirkeverge.
Ny søknadsfrist: 23.01.2024