Halsa kyrkje feirer 300 år

Jubileumsåret for Halsa kyrkje 300 år startet 24. januar. Da var det var lansering av jubileumsbok, historisk tilbakeblikk, orgelmusikk, salmesang og kveldstanker. Kommende arrangement ser du her.

Halsa kyrkje. Foto: Kåre Hendset

Fire markeringer er allerede unnagjort; Offisiell åpning av jubileumsåret, den 24. januar, med blant annet lansering av jubileumsboken, «Halsa kyrkje 300 år» skrevet av Einar Oterholm. «Kyrkjeliv gjennom 300 år» den 27. april med tanker og toner gjennom tidene, ved Bernt Bøe, Sigrid Vetleseter Bøe og Hedda Hansen Berg og historisk vandring i kyrkja, den 15. juni og 20. juli, begge ved Harald Bersås.

Kommende arrangement:

Historisk gudstjeneste på 1800 tallet ved fung. sokneprest Bertel Aasen, søndag 15. september.

Det blir en gudstjeneste som starter med at kirkebåten «Hjelmkonnå» legger til ved gjestebrygga på Halsanaustan med klokker og prest ombord, klokka 10.00. Det blir hesteskyss opp til kirka. (Værforbehold).

Kirkefolket fra Betna ankommer Gjerstad/Reitsjøen, mens de fra Vågland/Strand ankommer Bårdset/Klevset. Disse kommer roende i færinger, for så å gå til kirka. (Værforbehold). Utenfor kirka «møter» de en person i gapestokk. To kirkeverter viser menigheten hvor de skal sitte i kirka; mennene på den ene siden, kvinnene på den andre. Lensmannen, klokkeren og soldater fra Holtålske skiløbercompagnie inntar også sine plasser i kirka.

Klokka 11.00 kommer presten inn med inngangskone. Så kan gudstjenesten ta til, med liturgi som på 1800-tallet, og med nattverd og ofring. På den tiden fantes ikke kirkeorgel, så en sanggruppe skal «hjelpe til» under salmesangen. Når gudstjenesten er over, leser lensmannen kunngjøringer fra kirkebakken.

Etter gudstjenesten rusler alle ned til Stornaustet til kirkekaffe, som Halsa sanitetsforening har ansvaret for. Ved inngangen der blir det en kort eksersis med skiløperkompaniet. Einar Oterholm skal kåsere, og det blir en samtale med prest, klokker og lensmann.

Jubileumskomiteen håper at riktig mye folk vil delta på historisk gudstjeneste fra 1800 tallet, søndag 15. september. Ønsket er at flest mulig kan komme i gamle klær, uten at det er påkrevd.

Bursdagsfeiring for skoler og barnehager 18. september

Drakter og symbolbruk i kyrkja ved Erik Blomstrøm, 20. september kl. 18:00

Jubileumskonsert - AVLYST! "Høyr kor kyrkjeklokka lokkar" med Henning Sommerro, Anne Kleivset, Karianna Sommerro og Marit Aspaas, lørdag 21. september kl. 18:00. Billetter kr 200,- selges i døra - ikke forhåndssalg. Konserten avlyses dessverre grunnet sykdom.

Jubileumsgudstjeneste ved biskop Herborg Finnset, prost Dagfinn Thomassen, fung. sokneprest Bertel Aasen og organist Alex Kurbanov, 22. september kl. 11:00.

Kirkemusikalsk julekonsert ved Thomas Monrad Erlandsen og Halsakoret, den 12. desember.