Kirken ruller ut årets kampanje på alle offentlige kommunikasjonsmidler neste uke. Temaet i år er diakoni. –Vi vil vise byen hva kirkens omsorgstjeneste er og gjør. Kampen mot fattigdom, ensomhet og inkludering av mennesker i alle livssituasjoner, er en kjerneoppgave for oss, sier fungerende biskop Anne-May Grasaas. -Det er en kamp som kanskje er viktigere enn noen gang. Vi er veldig glade for at kommunen og byrådsleder Raymond Johansen anerkjenner hva kirken gjør på dette området, uttaler Grasaas.
Kirken er en viktig samarbeidspartner for kommunen
- Det er lett å oppleve ensomhet i en storby som Oslo. For å motvirke dette har byrådet invitert frivilligheten til samarbeid. Kirken er allerede en viktig partner. Jeg ønsker lykke til med årets kampanje og håper den gjør at mange blir kjent med deres diakonale arbeid, sier byrådsleder Raymond Johansen.
Positivt at kirken har reklame-kampanjer
I 2016 hadde kirken sin første kampanje av dette slaget, da med fokus på dåp. En undersøkelse blant småbarnsforeldre viste at 40% av de kollektivreisende la merke til kampanjen, og de fleste opplevde det som positivt at kirken er tilstede i bybildet på denne måten.
Diakoni i fokus i bispedømmets menigheter
I tillegg til årets plakater vil det være et spesielt fokus på diakoni i menigheter og lokalmiljøer i ukene som kommer. –Jeg tror det er mange som ikke er klar over hvor omfattende kirkens omsorgsarbeid i denne byen er blant alle generasjoner, flyktninger, tiggere, ensomme og alle som trenger et felleskap eller en hånd å holde i, sier Anne-May Grasaas.
Plaktene finner du nedenfor: