What do we believe in? – What happened?

What happened? Kunst- og teologiprosjektet «What do we believe in?» med kunst som en del av høymessen og med popup-utstilling i kirkekaffen i krypten. Hva presenterte de 22 studentene fra Kunstakademiet?

Kunst i høymessen. Foto: Munch design

En anderledes innledning til treenighetstiden. Kunststudentene hadde tatt for seg personlige vinklinger, sorgbearbeidelser og nysgjerrige blikk på liturgien og utviklet verk i medier som tegning, maleri, tekstil, skulptur, tekst, video, lyd, performance og musikalsk komposisjon. Domkirkeprest Jonas Lind Aase holdt en inspirerende preken om samarbeidet og de mange besøkende til høymesse ble med videre i krypten for å få flere opplevelser da høymessen var over. Kunstnerne og veileder var tilstede og besvarte spørsmål fra publikum.

Utstillingen var søndag 27. mai til kl. 15.00.

---

I det vigslede kirkerommet

Emel Bayat
the Sun brick
One church brick on the right hand side of the tower seen from the entrance of the church is painted in yellow. the Sun brick refers to the invisible presence of God, and it is laid out as a gift for the church building. Hand typed poems about the Sun brick are inserted in some of the church programs on May 27th. 

Tekst av kunstneren Emel Bayat. Ark montert på veggen i krypten i Oslo domkirke.

Vagnur Dam
Det er ikke det ytre, men det indre som teller
Under nattverden vil de tradisjonelle kalkene bli byttet ut med fire objekter i keramikk, spesifikt laget for treenighetstiden. Disse hvite og brune begrene er ornamentert med kristen symbolikk. Ved å benytte disse til nattverden føres man tilbake til det hverdagslige objektet, fritt fra fastlåst praksis. Disse objektene påpeker at det er handlingen og formålet som er det sentrale, fremfor utseendet eller objektets form. Begrene blir donert til Oslo domkirke.

Kalk for altervin og skål for oblat i kjeramisk materiale.

Foto: Jonas Lind Aase

Joseph Geir Helland
Kor
Stearinrester fra bønnelys har blitt samlet inn av kirketjenere og gjort om til en skulptur som vises i kirkerommet. Prosjektet er en symbolsk handling, der kunstneren og kirketjenerne sammen vil videreføre håpet som er blitt lagt i et tent lys, og sette det sammen til et felles monument.

Omsmeltede lys fra lysglobene og menneskers bønner.

Matias Kiil
Relics of the believer
How to know higher worlds?
A conversation on sitting
The situation: Practicing beliefs
Transcending light, spine’s erected
Yet gravitating towards bottom.

Installation by Fredrik Bull and Matias Kiil

Den troendes relikvier. Stol med lys og avtrykk fra å sitte.

Silje Iversen Kristiansen
Tom pastilleske på benkehylle
Når Silje ikke vet hvor hun skal gjøre av hendene, søker hun i lomma etter noe å holde fast ved. Iblant finner hun en glemt pastill. Siden 26. april har Silje konsumert innholdet av 15  IFA-esker. Én av disse eskene har blitt bearbeidet og plassert i kirken, på hyllen foran en av de bakerste benkene.

Tom pastilleske med illustrasjon.

Espen Kvålsvoll
What is my Ornament?
Tekstilverket henviser til perspektiv og billedspråk fra tidlig renessanse og middelalderkunst. Ornamentikken og symbolbruken viser til objekter plukket fra hverdagsomgivelser og selvbiografiske refleksjoner. De er satt sammen til et narrativ fra en dialog mellom fantasi og hukommelse, blandet med estetikk hentet fra dataspill. Silken kontrasterer det gjenmurte vinduet hvor verket er plassert og refererer til glasskunsten i kirken.

Tekstil med inspirasjon fra middelalderkunst.

Elise Macmillan
Livets vann
For 12 voice choir, organ and electronics. A work for choir, organ and synthetic voices weaving together traditional melodies, worship songs with extended vocal range. Performed by Kåre Nordstoga and singers from Oslo Domkor, conducted by Vivianne Sydnes.

Jonatan Nilsson
A piece for organ with vague or flat ends ( postludium )
Working with composition, Jonatan has written a short piece for the organ, inspired by harmonies found in traditional hymns. The first and final chords are extended, proposing the idea of possible continuation. How long time does one need to listen to a specific sound for it to settle in the present experience? Jonatan Nilsson’s composition is performed by Kåre Nordstoga.

Foto: Kåre Nordstoga

Liza Trulsson
Vad ska detta ge mig?
Projektet utgår från individens relation till det kollektiva och lyfter frågor om individuell frihet och autonomi. Hur möter individen kollektiva förväntningar samtidigt som denna förhåller sig till egna känslor, behov och upplevelser? Hur många kompromisser är individen villig att göra för att tillhöra en gemenskap? Står frihet och samhörighet i direkt kontrast? I samtal med domkyrkopräst Jonas Lind Aase har Liza undersökt gudstjänstens liturgi och koreografi med fokus på anvisningar och instruktioner. Vem tolkar och definierar dessa? Hennes textarbete guidar individualisten genom gudstjänsten.

Hvorfor er jeg egentlig her? Kunst i gudstjenesteagenden.

Luca Sørheim
What do we Believe in?
Luca Sørheim krysser domkirkens emblem med Disney-slottet og printes på forsiden av programmet. En subtil forandring som med bakgrunn i Lucas religiøse oppvekst speiler hans interesse for Jesus som mediafigur.

Oslo domkirkes logo som et Disney-slott.

Emma Astner
Att solen inte kommer gå upp imorgon
Lade en lyckokaka i knät på en man som inte ville ha den. Lade en lyckokaka i en brevlåda. Lade en lyckokaka i en annan brevlåda. Gav en lyckokaka till en laktosallergisk pojkvän. Kastade in en lyckokaka i en barnvagn. Lade en lyckokaka i ett skåp på gymmet. Lade en lyckokaka på en bänk i Oslo domkyrka. Bytte en lyckokaka mot ett plommon. Lade en lyckokaka i en cykelkorg. Gav en lyckokaka till Isabelle som gav den till ett par på en parkbänk. Lade en lyckokaka på ett bord tillhörande en sushirestaurang. Stoppade en lyckokaka i munnen. Gav en lyckokaka till mamma. Lade en lyckokaka på en dörrmatta. Lade en lyckokaka bland chipsen på Coop. Glömde en lyckokaka hemma. Satte fast två lyckokakor på en vindrutetorkare. Kastade ut en lyckokaka genom fönstret. Gav en lyckokaka till Nils som hade den i fickan ända till Stockholm. Och så vidare.
Ta gärna en lyckokaka!

Lykkekaker på flisgulvet.

---

I domkirkens krypt

Beatrice Alexanian
Supply
En afstøbning gengiver overflader der kan udgøre en form. Dette gør det muligt at reproducere formen. Når man kopiere en form i gips, omgiver man luften omkring formen, med henblik på at vende dens egen immaterielle overflade rundt om sig selv. Her er gipsen en form af volumen, en negativ form, af sig selv. Reinforced plaster, silicone, epoxy.

Avstøpning.

Mikael Bakketun
Salige er de øynene som ser det dere ser!
Benidicamus Domino (lovprisning) er en del av liturgien i den norske kirke og fremføres ved gudstjenestens avslutning av koret. Oslo domkirke bruker et arrangement av Egil Hovland og Terje Kvam. Mikaels arbeid er en speilvending av dette stykket; øvd inn og fremført fonetisk baklengs av Oslo domkirkes ungdomskor. Opptaket av denne fremførelsen vises på en skjerm, og materialet er spilt av forlengs og baklengs.

Videofremvisning

Magnus Bjørneboe
Uten tittel
Triptyk
Olje, kull, spray på papir
Gud så at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket.

Triptyk Olje, kull, spray på papir Gud så at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket.

Christoffer Danielsson
Orly
Oredigerat videomaterial från mobil, 5 min. Genom att installera ett piano vid flygplatsens gate erbjuds väntande resenärer att slå sig ner för att spela. För mig balanserar denna vardagliga observation två tankegångar: tron på musik som social agent och samtidens behov för konstant underhållning.

Esra Duzen
A Living Sculpture
Esra works with living sculptures and designs satire characters that are constructed to propose alternative scenarios to the real happenings through interpreting societal norms, rituals and human psychology. In her proposal  A Living Sculpture  she is asking the church to accept her living sculpture taking place on a Sunday mass and stay next to the priest during the ceremony.

Satirisk tekstilbekledning

Kornelia Remø Klokk
Deus ex Aurum
Sidan gull vart oppdaga djupt inne i grotter for fleire tusen år sidan, har materialet vore eit symbol for det guddommelege. Det edle metallets udødlegheit gjenspeglar kvintessensen av det heilage; noko som eksisterar på forskjellege plan og er større enn oss. Dei gylne og svarte firkantane på skulpturen er plassert opp mot kvarandre i eit sjakkmønster. Dei er symbol for Gud – ein gjennom det heilage og ein gjennom tomrommet – til saman viser dei til essensen av tru. Dei gylne firkantane speglar skrifta i sentrum av kyrkja: Gloria in excelsis Deo ( Ære være Gud i det høgaste ), samt lyset frå kyrkjerommet. Når ein ser på skulpturen vil dei gylne firkantane reflektere ein sjølv og understreke ein stor del av det å ha ei tru; som biskopen i Oslo så fint sa: det er i mennesket ein finn Gud.

Gud i en lysende, sjakkmønstret eske?

Elina Nilsson
Å stilne klokkene
Prosjektet er et forsøk på å dempe lyden i klokketårnet i Oslo domkirke 27. mai 2018. Ideen er at klokkehammerne pakkes inn i tekstilmateriale. Kan tekstilenes myke kvalitet også ha en kraft som står i mot disse store bronseklokkene?

Stilne klokkene

Ninni Lucia Dahle Nyhus
Offerlammet
Jeg så hunden min ligge som et offerlam i alterets nattverdsbilde.
Så jeg tok henne med til kirka og forsøkte å legge henne på et liknende fat.
Men hun ville ikke ofres. Video og fotocollage.Jeg så hunden min ligge som et offerlam i alterets nattverdsbilde.

Hanne Nilsen Nygård
Det tomme kirkerommet ( sitteplasser )
Er det mulig å formidle opplevelsen av å være i et kirkerom? Hvilken historie kan stolene formidle? Ved å ta utgangspunkt i Gamle Aker kirke, som er den eldste kirken i Oslo, har Hanne forsøkt å trekke noen linjer til kirken som et sted med en lang historie og med kirkegjengere gjennom mange århundrer, frem til vår tid. Gamle Aker kirke ble i sin tid bygget etter modell av St. Hallvard kirke fra 1100-tallet, Oslos tidligste domkirke.

Det tomme kirkerommet. Opplevelsen av et kirkerom.

Ina Porselius
Jag bad prästen sjunga Björk
Jag tänker ofta på sorg, på att en plats för att prata om sorg eller hantera sorg saknas, i alla fall i min värld. När det gör som ondast går vi till psykologen och psykiatrikern. Vi får mediciner som dövar sorgen. När vi upplever sorg så stänger vi in oss, isolerar oss. Många av oss lyssnar på musik. Musik är så starkt kopplat till känslor, den kan vara upplyftande men också fylla ett tomrum, där någon sätter ord på det en själv känner. När jag känner sorg lyssnar jag på Björk.

Jag bad prästen sjunga Björk

Fatou Åsbakk
Picture Podcast
En samtale med presten rundt svampen og andre små spørsmål, og kanskje store. Trosspørsmål. Tro, Tvil og Trosbekjennelsen. Med stor og liten t. En podcast med bilder, som også kan sees billedlig. En podcast med tekst, som sånn sett kan leses bokstavelig. Slik eller sånn.

---

Halvor Moxnes ser på Kornelia Remø Klokks skulptur Deus ex Aurum

Gruppeutstillingen What do we believe in? er et samarbeid mellom Kunstakademiet i Oslo, Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) og Oslo domkirke ved domkirkeprest Jonas Lind Aase. 22 studenter ved Kunstakademiet har foreslått kunstprosjekter som inngår i, eller i forbindelse med, domkirkens høymesse 27. mai.

Kunstnere:
Beatrice Alexanian / Emma Astner / Mikael Bakketun / Emel Bayat /
Magnus Bjørneboe / Vagnur Dam / Christoffer Danielsson / Esra Duzen / Joseph Geir Helland / Matias Kiil / Kornelia Remø Klokk / Silje Iversen Kristiansen / Espen Kvålsvoll / Elise Macmillan / Elina Nilsson / Jonatan Nilsson / Hanne Nilsen Nygård / Ninni Lucia Dahle Nyhus / Ina Porselius / Luca Sørheim / Liza Trulsson / Fatou Åsbakk

Liturg:
Jonas Lind Aase

Våren 2018 har bachelor- og masterstudentene fått innblikk i historie og diskurs rundt kristendom, etiske verdier og religionens rolle i dagens samfunn. Kunstakademiets studenter har blitt utfordret til å utvikle kunstprosjekter som del av en høymesse, med domkirken i Oslo som kontekst. Med personlige refleksjoner og uttrykk har studentene forholdt seg til kristendommens tradisjonelle verdier i møte med kunstens potensielt frie rom. Gjennom fem uker har de utviklet prosjekter i medier som tegning, maleri, tekstil, skulptur, tekst, video, lyd, performance og musikalsk komposisjon. Jonas Lind Aase, som er liturg under denne høymessen, har behandlet de foreslåtte kunstprosjektene og tilpasset dem messen og det fysiske kirkerommet.

Gruppeutstillingen What do we believe in? er initiert og ledet av professor Felix Gmelin ved Kunstakademiet og veiledet av Jonas Lind Aase og Kristine Jærn Pilgaard.

Arrangementet er en del av Domkirkeakademiet. Aase har sammen med førsteamanuensis ved det teologiske menighetsfakultetet Kristin Graff-Kallevåg og professor emeritus ved det teologiske fakultetet Halvor Moxnes undervist studentene ved KHiO i kristen tro; Jesus, liturgi, pinse og treenighetslæren.

Takk til tidligere dekan ved Kunstakademiet Hege Nyborg og billed­kunstner og klokker Eva Berge for råd og tilrettelegging.

Foto der ikke annet er spesifisert: Munch design

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"