Medvirkende 2024

Under Oslo orgelfestival viser vi frem kirkeorgelene. Instrumentene som regnes som dronninger og som ikke kan flyttes til andre steder. De kan derimot akkompagneres av ulike instrumenter og det finnes uendelige muligheter for hva som kan fremføres. Her ser du hvilke orgeler, kantorer og gjestemusikere som er med i 2024.

Medvirkende er satt opp i den rekkefølgen de er med i festivalen.

Kåre Nordstoga er utdannet ved musikkhøgskolen i Oslo med bl.a. Søren Gangfløt, Bjørn Boysen og Kaare Ørnung som lærere. Etter debutkonserten i 1978 studerte han videre hos David Sanger i London og var en tid organist i Ullern kirke før han kom til Oslo domkirke i 1984. Han har også vært tilknyttet Norges musikkhøgskole fra 1981 til 1994, det siste året som professor. Som domorganist i Oslo domkirke fremfører Nordstoga jevnlig et stort orgelrepertoar, bl.a. har han to ganger gitt populære konsertrekker med Bachs samlede orgelverker. Han har dessuten spilt inn CD-plater med orgelmusikk av Bach, Brahms, Franck, Widor og Liszt, en innspilling med alle Bachs fiolinsonater i samspill med Geir Inge Lotsberg på domkirkens kororgel, og for øvrig flere plater med norsk orgelmusikk. To ganger har han blitt nominert til Spellemansprisen, og for tiden er han i ferd med å fullføre sin innspilling av Bachs samlede orgelverker på historiske orgler i Europa. Nordstoga mottok Lindemanprisen for 2006 og Oslo bys kunstnerpris for 2015. I 2016 ble han utnevnt til ridder 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden. Nordstoga er styremedlem i Oslo orgelfestival.


Oslo Domkor er hovedkoret i Oslo domkirke, og består i dag av om lag 35 høyt kompetente sangere. Kunstnerisk leder er domkantor og professor Vivianne Sydnes. Oslo Domkor har en spesiell posisjon i Norges og i hovedstadens kulturliv, og har en beredskapsfunksjon for det offisielle Norge, med forpliktelser til å delta ved offentlige begivenheter som Stortingets åpning, statsbegravelser, samt kongelige merkedager og seremonier. Til sammen medvirker koret på rundt 80 konserter og arrangementer per år. Med et så høyt aktivitetsnivå stiller det særegne kompetanse­krav til sangerne, og koret utmerker seg på dette punktet. Oslo Domkor omtales som en spydspiss innenfor kor- og kirkemusikkfeltet.


Vivianne Sydnes er domkantor i Oslo domkirke og kunstnerisk leder for Oslo Domkor. Sydnes sitt arbeid inkluderer både acappella-repertoar og store verk for kor og orkester. Hun har ledet en rekke urfremføringer av komponister som Lasse Thoresen, Torbjørn Dyrud, Andrew Smith, Martin Ødegaard og Gisle Kverndokk. Sydnes har ført videre og utviklet Oslo Domkors sterke posisjon i norsk musikkliv. I Den norske kirke blir hun ofte brukt til utviklingsarbeid innenfor kirkemusikken. Ved siden av arbeidet i domkirken er Sydnes professor ved Norges musikkhøgskole der hun underviser i korledelse. Hennes utdanning omfatter kandidatutdannelse i kirkemusikk fra Norges musikkhøgskole og diplomeksamen i kordireksjon fra Kungliga Musikkhögskolan i Stockholm. Fra 2002–2012 var hun domkantor i Nidarosdomen og hun har vært dirigent for kammerkoret NOVA og Norges ungdomskor. Sydnes har også dirigentoppdrag i Norge og ellers i Europa, blant annet på korfestivaler og med Det Norske Solistkor.

Øivind Ulf Stømer studerte ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og er ansatt ved det Kongelige Norske Marines Musikkorps.

Hannah Carding (*1987) er utdannet sanger ved Barratt Due Musikkinstitutt og organist ved Norges musikkhøgskole. I 2014 begynte hun på kandidatstudiet i kirkemusikk ved NMH, og våren 2019 fullførte hun sin mastergrad i utøvende orgelspill, under ledelse av professor Terje Winge. Etter studiene har Hannah etablert seg som en ettertraktet konsertorganist og akkompagnatør; hun har bl.a. vært solist i Oslo Kammermusikk­festival, Bergen Orgelsommer, og Stavanger og Oslo Konserthus, spilt flere konserter ved markeringer av Vierne- og Franck-jubileene i 2020 og 2022, samt deltatt to ganger i Paulus og Sofienbergs konsertserie «Internasjonale orgelkonserter». I 2021 turnerte hun med Norges Ungdomssymfoniorkester som solist i Saint-Säens’ Orgelsymfoni, og var solist på Røa Musikkfestuker. Hun skal representere Norge i Nordisk Kirkemusikksymposium i Danmark i 2024. Som sanger har Hannah vært sopransolist i sentrale verk som Bachs Juleoratorium, Händels Messias og Mozarts Requiem, og opptrer jevnlig på konserter og messer. For tiden er Hannah ansatt som organist i Sinsen kirke i Oslo, og jobber i tillegg som frilansmusiker. Hun er også kjent fra NRK-serien Presten med Bjarte Tjøstheim, der hun spilte rollen som organisten. Carding er styremedlem i Oslo orgelfestival.


Kristoffer Myre Eng (*1982) startet sine orgelstudier fjorten år gammel hos Gunnar Petersen-Øverleir i Røa kirke i Oslo. Deretter fulgte kandidatstudiet i kirkemusikk og masterstudium i utøvende orgelspill ved Norges musikkhøgskole. Hans lærere var Bjørn Boysen, Kåre Nordstoga, Jon Laukvik og Inger‑Lise Ulsrud. Kristoffer har også fordypet seg i improvisasjon hos organisten Frédéric Blanc i Paris samt private klaverstudier med Einar Steen-Nøkleberg de siste årene. Som solist spilte Kristoffer i 2019 fem orgelsymfonier av Charles-Marie Widor sammen med sin orgelmakker/intiativtaker Petter Amundsen, som spilte de resterende fem symfoniene. Prosjektet ble kalt «Et år med Widor» og konserter ble spilt i Bergen domkirke, Ullern og Ris kirker i Oslo samt en avsluttende maratonkonsert med alle ti symfonier på én og samme dag i Oslo domkirke. Kristoffer jobber som kantor i Vålerenga kirke i Oslo, og han underviser også i orgelspill i Orgelklubben Sofie i regi av Oslo kulturskole og Kirkelig fellesråd i Oslo. Han har også undervist orgel på ungdomskurset til Bodø Internasjonale Orgelfestival. Utover det har han en utstrakt frilansvirksomhet som akkompagnatør på orgel og klaver i samarbeid diverse med kor og solister på fast basis.


Nils Henrik Asheim er komponist og Stavanger konserthus’ faste organist. Ved siden av å opptre som en allsidig musiker på orgelet og lignende instrumenter, står han bak utviklingen av Stavanger konserthus’ omfattande satsing på orgelprogram, med konsepter som Orgelnatt og Orgelets ønskekonsert, og har gjennom dette utvidet instrumentets rekkevidde til å nå nye publikumsgrupper. Nils Henrik Asheim deler karrieren sin mellom å vere komponist og utøver på orgel og piano. Han utdannet seg i Oslo og Amsterdam og har hatt komposisjonsoppdrag for de fleste større norske festivaler og symfoniorkestre, samt Den norske opera & ballett. I 2018 mottok Nils Henrik Asheim Nordisk råds musikkpris samt ble utnevnt til ridder av St. Olavs orden.


Terje Baugerød har vært kantor i Ris kirke siden tusenårsskiftet. I tillegg er han aktiv som produsent, komponist og arrangør og har vært musikalsk ansvarlig for en rekke prosjekter og turnéer. Han er utdannet organist og pianist fra Norges Musikkhøgskole med eksamen på begge instrumenter. Han har produsert og utgitt en rekke albumutgivelser, gjennom sitt plate- og produksjonsselskap TerjeB Production. Han har tatt initiativ til, og vært sentral i anskaffelsen av Ris kirkes orgel som ble innviet i 2011. I tillegg å være utøver innen klassisk musikk, arbeider Baugerød særlig med improvisasjon og tradisjonsmusikk fra forskjellige kulturer. For tiden jobber han spesielt mye i duo- og triosammenhenger hvor orgel møter alt fra elgitar og saksofon til hardingfele, joik og tradisjonsinstrumenter fra Madagaskar.


Ola Asdahl Rokkones er en saxofonist bosatt i Tromsø, og er en av få utøvere som jobber innenfor både klassisk musikk, jazz og tradisjonsmusikk fra forskjellige kulturer. Han har turnert over hele Europa med band, ensembler og egne prosjekter, og har også vært solist med flere ledende orkestre. Bak seg har han 14 albumutgivelser innenfor et bredt spekter av sjangre.


Viktor Bomstad fra Storfjord i Troms, er en samisk eksperimentell musiker og joiker. Han er jazzutdannet på elgitar fra Norges musikkhøgskole og er for tiden ansatt som joiker i Scene Nord. Hans musikk er sterkt preget av improvisasjon hvor det upolerte og støyete møter ritualistiske, kvernende landskap. Viktor har gjort seg bemerket på den eksperimentelle scenen i en rekke ulike prosjekter, særlig med sitt band Sex Magick Wizards som har flere turneer på kryss og tvers i Tyskland bak seg. I desember 2022 slapp han sitt første soloalbum, Sámi Noise, på Nice Things Records. På albumet er støy, joik, sampling og fuzz-lyder mesterlig sveiset sammen for å male bilder av undertrykkelse av urkultur, sinne og til slutt gjenopplivende frihet.


Ole Johannes Kosberg (f. 1970) er kantor i Bekkelaget kirke. Han er utdannet kirkemusiker og musikkpedagog fra Norges musikkhøgskole. Kosberg debuterte i Oslo domkirke i 2003, og har siden det konsertert mye, hovedsakelig med kammermusikk på repertoaret. Ved siden av musikkvirksomheten er Kosberg aktiv som skribent og komponist. I det siste har han skrevet mye for Trio Safino, som han startet i 2021. Kosberg har vært lærer i orgelspill i Oslo Kulturskole, samt at han underviste i orgeldidaktikk og var praksisveileder på Norges musikkhøgskole fra 2010 til 2015.


Birgitte Stærnes er en norsk fiolinist fra Kongsberg, som i de senere år har deltatt ved festivaler og konserter fra Svalbard til Brasil. Sammen med gitaristen Martin Haug dannet hun i 1997 duoen A Corda, som siden har gitt en rekke konserter i inn- og utland. Både med duoen og som solist har hun vært med på en rekke innspillinger og vunnet flere priser bl.a. 1. pris i Rotterdam Internasjonale fiolinkonkurranse (1989), Yamaha-prisen for strykere (1992) og Ticon-prisen (1997). Birgitte Stærnes er kunstnerisk leder for Johan Halvorsen Musikkfest. Hun spiller på en fiolin av Lorenzo e Tomasso Carcassi, Firenze 1748.


Stein Erika Skøyeneie er utdannet ved musikkhøgskolen i Oslo med bl.a. Rolf Karlsen, Terje Winge og Kaare Ørnung som lærere. Han begynte som kantor i Oppsal kirke i 1982 og kom til Sagene kirke i 2002. Tjenesten har også i perioder omfattet organistarbeid ved Alfaset og Nordre gravlund samt Østre og Vestre krematorium. Skøyeneie er aktiv som kordirigent, og arbeidet i perioden 1980–2000 som lærer i grunnskolen og senere som rektor i musikk­skole og kultursjef. Som komponist og lærebokforfatter er han en allsidig opphavsmann og utgiver hos Norsk Musikforlag AS og Cantando.


Sverre Riise er solotrombonist i Kringkastingsorkesteret og førsteamanuensis ved Norges musikkhøgskole.


Clare Farr er basstrombonist i Kringkastingsorkesteret.


Jonas Haltia er trompetist i Oslo Filharmonien og førsteamanuensis ved Norges musikkhøgskole.


Inger-Lise Ulsrud er professor i orgel og orgelimprovisasjon ved Norges musikkhøgskole og kantor i Uranienborg kirke i Oslo. I tillegg til en omfattende konsertvirksomhet i Russland og store deler av Europa, har hun regelmessig gitt mesterklasser i inn- og utland. Hun har også medvirket ved en hel del CD-innspillinger og utgitt solo-CD-er, bl.a. Olivier Messiaen: Early organ works og Meditatio, to orgelsykluser av Kjell Mørk Karlsen. Inger-Lise Ulsrud har innehatt en rekke verv som medlem av Koralbokkomiteen i tilknytning til utgivelsen av Norsk salmebok 2013. Hun har vært styremedlem i Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival, jurymedlem ved Kungliga Musikaliska Akademien og nå i Oslo Orgelfestival. I tillegg har hun vært leder av kirkemusikkavdelingen ved Norges musikkhøgskole i en årrekke. Ulsrud er også benyttet som jurymedlem ved internasjonale orgelkonkurranser. Hennes fagbok i orgelimprovisasjon En improvisators betroelser utkom på Cantando Musikkforlag høsten 2018. Ulsrud er styremedlem i Oslo orgelfestival.


Anders Eidsten Dahl (*1976) er utdannet kantor ved Norges musikkhøgskole i Oslo og har diplomeksamen i solistisk orgelspill fra samme sted. Etter videre studier ved solistklassen ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, gjennomførte han debutkonserter i København og Oslo. Han har blant annet studert orgel med professor Terje Winge, domorganist Kåre Nordstoga og professor Hans Fagius. I tillegg til stillingen som førsteamanuensis i orgel ved Norges musikkhøgskole er han freelance konsertorganist og kirkemusiker i Bragernes kirke, Drammen. Han holder jevnlig solokonserter og er aktiv som kammermusiker. Dahl har kontrakt med det norske plateselskapet LAWO Classics, og har utgitt en rekke kritikerroste plater som solist og kammermusiker. Han er medlem av Norsk orgelkonsulentforening og har de siste årene vært benyttet som konsulent på en rekke orgelprosjekter.


Julia Gusek (*1985) fullførte sin mastergrad i utøvende klassisk sang under professor Torgun Birkeland ved Norges Musikkhøgskole og Barratt Due Musikkinstitutt i Oslo. Som sopransolist har hun sunget på scener som Den Norske Opera og Ballett, Oslo Domkirke, Folketeateret, Universitetets Aula, Drammens Teater, Nordlyskatedralen Alta, Geilo Kulturkyrkje og Kongsberg Musikkteater. Hun har også gjestet festivaler som Fartein Valen Festivalen Haugesund, Halvorsen Musikkfest Drammen og Oslo Operafestival. Hun har vært solist med noen av landets fremste kor og orkestre, blandt andre Oslo Filharmoniske Kor, Barokkanerne og gjentatte ganger med Sølvguttene i verk som Beethovens «Ode an die Freude», Brahms «Ein deutsches Requiem», Mozarts «Requiem», Händels «Messias», og Bachs store oratorier. I tillegg er hun aktiv i flere kammermusikkensembler og med egne konsertkonsept.


Uranienborg kirkes korskole består av 80 barn og ungdommer som synger i kor, og har tilbud om fordypning i orgel og sang. Arbeidet drives av Henriette Viktoria Eide Skagen, Liv Marie Hofseth og Marthe Aa.


Henriette Viktoria Eide Skagen (*1995) er utdannet organist ved Norges musikkmusikkhøyskole og har tatt master i utøvende orgel med fordypning improvisasjon under Inger-Lise Ulsrud. Hun jobber nå blant annet som barne- og ungdomskantor i Uranienborg menighet, og har siden 2020 har vært musikalsk og administrativ leder for Uranienborg kirkes korskole.


Bjørn Andor Drage er professor ved musikkonservatoriet i Tromsø/Det Arktiske Universitet, UMAK (orgel) og ved Nord universitet. Han har sin utdanning fra Norges musikkhøgskole i Oslo og holdt sin debutkonsert i Oslo konserthus. Han har vært lektor ved Trøndelag musikkonservatorium og domorganist i Bodø. Han har gjennom år vært en internasjonal utøver med konserter blant annet i Athens konserthus, Bath Abbey, Westminster Cathedral og Kölner Dom, Stockholm Orgelfestival, Bonn Internasjonale orgelfestival, Vendsyssel Festival, Festspillene i Bergen og Olavsdagene. Drage har spilt inn en rekke solo orgel CD ́er og vært musiker, arrangør og produsent på mer enn 100 utgivelser i ulike genre. Han har vært solist med orkester og kammerensembler i inn- og utland og han har jobbet som dirigent med symfoniorkestre, kor og kammerensembler. Han har vært kunstnerisk leder for samtidsensemblet Bodø Sinfonietta og Vokal Nord. Som dirigent, komponist og kammermusiker er han med i samtidsensemblene Orpheus og ArcticSustain – han spiller Hammond-orgel i Ragnhild Furebottens Orkester og er også aktiv som jazzpianist i flere band.


Per Anders Håvelsrud (f. 1998) er utdannet kirkemusiker og organist fra Norges musikkhøgskole i Oslo. Våren 2023 avla han mastereksamen i solistisk orgelspill i Oslo domkirke med musikk av Max Reger, etter studier med professorene Terje Winge og Kåre Nordstoga. I tillegg til undervisningen ved Norges musikkhøgskole er han også en aktiv deltaker under ulike mesterklasser med anerkjente orgelpedagoger. Håvelsrud arbeider nå som organist i Svenska Margaretakyrkan og er i tillegg aktiv som frilansmusiker, lærer, dirigent og programskaper. Per Anders er også ettertraktet som organist både til liturgisk bruk, konsertvirksomhet og akkompagnement. Et utvalg av prosjekter og konserter knyttes blant annet blant til Svenska Margaretakyrkan sin konsertvirksomhet, der han har medvirket som organist på større satsninger med kirkens ulike kor.. I tillegg til større prosjekter med kor og orkester, er han også en ettertraktet generalbass-spiller til ulike kammermusikalske konstellasjoner.


Salvatore Pronestì er titulærorganist i Pantheon i Roma. Pronesti er en særdeles ettertraktet konsertorganist og har de seneste årene konsertert store deler av Europa, deriblant Thomas- og Nikolaikirken i Leipzig og St. Sulpice og St. Denis i Paris. I tillegg har han hatt lengre opphold med både kurs og konserter i Taiwan, Brasil, USA og Canada. I 2020 grunnla han Pantheon Musikkfestival, med en hyppig serie konserter i et av Romas mest betydningsfulle landemerker. Salvatore Pronesti er også eier Bottega Organaria Pronestì, et orgelbyggerfirma som har spesialisert seg på restauring av klassiske italienske orgler og nybygg av orgler tilrettelagt italiensk orgelrepertoar.


Martin Schmeding ble født i 1975 i Minden/Westfalen, studerte kirkemusikk, orgel direksjon i Hannover, Amsterdam og Düsseldorf. Blant hans lærere finner vi Ulrich Bremsteller, Lajos Rovatkay, Dr. Hans van Nieuwkoop, Jacques van Oortmerssen og Jean Boyer. Fra 2004 til 2015 var han professor i orgel ved Hochschule für Musik Freiburg. Fra høsten 2015 overtok han med stilling som professor i orgellitteratur ved Hochschule für Musik und Theater «Felix Mendelssohn Bartholdy» Leipzig. I 2009, 2017 og 2020 ble han tildelt prisen for tysk platekritikk (Bestenliste). Med seieren av «Echo Klassik 2010» som årets instrumentist fikk Martin Schmeding for sin innspilling «J. S. Bach: Goldberg-Variationen (orgelversjon)» en av de mest prestisjefylte internasjonale musikkprisene. I 2017 ble han, blant mer enn 2000 nominerte fra 250 tyske universiteter, tildelt årets professor (humaniora og kulturvitenskaper) av UNICUM-stiftelsen (under beskyttelse av det tyske utdanningsdepartementet). I 2021 disputerte han med en avhandling om orgel- og tidligverkene til Wolfgang Rihm og oppnådde graden Dr. phil. (summa cum laude) ved Hochschule für Musik «Carl Maria von Weber» i Dresden.


Marta Tsvettsikh kommer opprinnelig fra Russland og har bodd i Norge de siste 13 år. Hun har sin utdannelse både fra Russland og Norge. Hun studerte kirkemusikk (BA) ved Norges musikkhøgskole blant annet under professorene Terje Winge og Jon Laukvik. Fra før har hun en bachelorgrad i utøvende klassisk musikk med klaver som hovedinstrument. Hun har vært ansatt som organist i Grorud menighet siden 2015 og driver konsertvirksomhet som freelancer. 


Christopher Tun Andersen har studert hos professor Isaac Schuldman, først ved Barratt Due Musikkinstitutt og fra 2010 ved Norges musikkhøgskole. Fra høsten 2014 ble Christopher tatt opp til masterstudier hos Pinchas Zukerman (Zukerman Performance Program) ved Manhattan School of Music. Christopher er prisvinner og deltaker i flere internasjonale fiolinkonkurranser, og vant 1. pris på Serguei Azizian fiolinkonkurranse (2020). Han har blitt invitert til å spille på festivaler som Holland International Music Sessions, Verbier Festival Academy og Kronberg Academy. 15 år gammel debuterte han med St. Petersburgs Statlige Symfoniorkester under ledelse av dir. Alexander Kantorov. Siden den gang har han spilt med dette orkestret i St. Petersburgs legendariske konsertsaler og framført fiolinkonserter av Mendelssohn, Tchaikovsky og Brahms. August 2021 hadde Christopher sin debutkonsert i København med følgende uttalelse: «Stort instrumentalt overskudd, virtuositet, og lysende fiolintone». Samme året fremførte han hele «Bulls’hit» av O.A.Thommessen i Gamle Logen, med meget god kritikk i Ballade. Christopher spiller på en fiolin bygget av G.B. Guadagnini, Milano 1753, utlånt av Anders Sveaas Almennyttige Fond.


Marcus André Berg fullførte kandidatstudiet i kirkemusikk med fordypning i orgelspill ved Norges musikkhøgskole i 2011. I 2013 bestod han mastergradstudiet i utøvende orgel ved samme institusjon, med fordypning i den franskromantiske orgelsymfonien. I 2015 ble Berg engasjert som domkantor i Oslo domkirke og fast ansatt i 2020. Denne jobben kombinerer han med en kantorstilling i Vålerenga kirke som han har hatt siden 2013. Berg er også komponist og har skrevet musikk til både gudstjeneste- og konsertbruk. To av hans komposisjoner er skrevet for tenor og orgel: «Stabat Mater» og «Messe i C». Sistnevnte er innspilt og utgitt i 2021. Studieårene 2013 til 2019 underviste Berg orgelelever i Talentutviklingsprogrammet ved Norges musikkhøgskole, og i tillegg kandidat- og videreutdanningsstudenter i kirkemusikk det siste året. I 2016 utgav han albumet «At midnight hour» sammen med Amelie Aldner, som inneholder klassiske operaperler akkompagnert på orgel og et orgelverk komponert av Berg. Han holder jevnlig solokonserter i Oslo Domkirke, med et bredt repertoar inkludert improvisasjon, og har også vært gjesteorganist i blant annet Nidarosdomen, Stavanger konserthus, Bergen domkirke, Ålesund kirke, Vor Frelsers kirke i København, Oslo Internasjonale kirkemusikkfestival, Norsk Orgelfestival og Basilika St. Peter i Dillingen an der Donau. Fra høsten 2024 er han også kunstnerisk ansvarlig for konsertserien «Internasjonale orgelkonserter» i kirkene Paulus og Sofienberg i Oslo. Berg er styremedlem i Oslo orgelfestival.


Gunnar Petersen-Øverleir har studert ved Norges musikkhøgskole og har bodd i Frankrike, der han studerte ved musikkonservatoriet i Rouen. Petersen-Øverleir har gitt konserter i mange europeiske land, og spesielt i Frankrike med bl.a. orgelkonserter i Madeleinekirken og i Notre-Dame i Paris. Han har særlig fordypet seg i fransk orgelmusikk, og har nyere musikk med Olivier Messiaen, Knut Nystedt og Egil Hovland som spesiale. Han har utgitt en CD med orgelverker av Knut Nystedt og en CD med orgelverker av Egil Hovland. Gunnar Petersen-Øverleir er siden 1996 organist i Røa kirke, der han har arrangert en rekke konserter med både kor og instrumentalister. Han er initiativtager og kunstnerisk leder for Røa Musikkfestuker, som er to uker med konserter og kulturarrangement i Røa kirke hver høst. I 2024 blir Røa Musikkfestuker arrangert for 20. gang. Høsten 2013 mottok han Vestre Aker bydels kulturpris for sitt arbeid med Røa Musikkfestuker. Petersen-Øverleir er fra 2024 leder av Oslo orgelfestival.


Per Kristian Amundsen har sin utdanning fra musikkhøgskolen i Oslo. Søren Gangfløt, Terje Wing og Kaare Ørnung var hans lærere. Han er kantor i Paulus kirke siden 1996, og før det i Rygge menighet, Ekholt og Larkollen kirker 1982–1995. I 1996 tok han eksamen i korledelse, også ved NMH. Amundrød er også medlem av vokalensemblet Nordic Voices, og har vært med dem siden starten i 1996. I Paulus kirke leder han også kirkekoret Paulikor. Amundsen er styremedlem i Oslo orgelfestival.


Gjermund Brenne har sin utdannelse fra Norges musikkhøgskole og musikkonservatoriet i Leipzig med studier i orgelspill, kor- og orkesterledelse. Hans lærere har bl.a. vært Harald Herresthal, Inger-Lise Ulsrud, Kåre Nordstoga, Jon Laukvik og Arvid Gast. Brenne har siden 2002 vært kantor i Fagerborg kirke og har siden 2001 vært dirigent for Ullern Kammerkor. Ved siden av dette underviser han ved Menighetsfakultetet og har ved flere anledninger medvirket som lærer og instruktør i ulike filmer og TV-serier, deriblant Erik Poppes film De usynlige og ved NRKs filmatisering av Jan Kjærstads Erobreren.


Uranienborg Vokalensemble er blant Norges ledende kammerkor. Ensemblet ble startet av dirigent Elisabeth Holte i 2002. Mange av medlemmene arbeider profesjonelt som musikere, har musikkutdanning eller er under musikkutdanning på høyere nivå. En del av ensemblets aktivitet er knyttet til Uranienborg kirke i Oslo, blant annet ved sang under høymessene. Ensemblet ble nominert til Grammy i kategorien «Best choral performance» for platen Himmelrand (2016). Påfølgende år mottok ensemblet flere førstepriser, samt spesialpris for beste tolkning av moderne musikk, under den anerkjente internasjonale korkonkurransen Polifonico Guido d’Arezzo. Repertoaret består av a cappella-musikk fra ulike stiler og epoker, samt større verk for kor og orkester. Koret samarbeidet jevnlig med blant andre Barokkanerne, musikere fra Kringkastingsorkestret og en rekke norske samtidskomponister.


Elisabeth Holte er kantor i Uranienborg kirke i Oslo, hvor hun er dirigent og kunstnerisk leder for Uranienborg Vokalensemble. Hennes arbeid inkluderer både a cappella-repertoar og større verk for kor og orkester. Hun har ledet en rekke urfremføringer av komponister som Ørjan Matre, Ola Gjeilo og Marianne Reidarsdatter Eriksen. Holte grunnla Uranienborg Vokalensemble i 2002, og ensemblet har under hennes ledelse hatt stor suksess med konserter, innspillinger, konkurranser og turneer i mange land. Elisabeth Holte er utdannet kantor, musikkpedagog og dirigent fra Norges Musikkhøgskole. Hun har også studert hos legendariske Eric Ericson i Stockholm. I tillegg til å være kantor i Uranienborg kirke virker Holte som frilansdirigent og -instruktør i Norge og i utlandet. 


Heide Müller er ansatt som assistentdirigent i Oslo Domkor. Hun fullførte sin mastergrad i direksjon ved Norges Musikkhøgskole våren 2024 med Grete Pedersen som veileder. Heide Müller får betydningsfulle oppdrag og skal høsten 2024 delta i en internasjonal talentkonkurranse. Assistentdirigentordningen er finansiert gjennom Dirigentløftet.


Halgeir Schiager har studert orgel med Magne Elvestrand i Oslo og senere i München og Strasbourg med henholdsvis professor Franz Lehrndorfer og professor Daniel Roth. Han debuterte i 1985 i Oslo Konserthus. Schiager har konsertert i mange europeiske land og gjort flere radioopptak i Tyskland og Norge. Han har deltatt i flere kritikerroste CD-produksjoner med bl. a. verker av Leif ­Solberg og Kjell Mørk Karlsen. Han har spilt inn samtlige orgelverker av den tsjekkiske komponisten Petr Eben på det engelske selskapet Hyperion. Han har også uroppført verker av en rekke norske komponister og vært jury­medlem i internasjonale orgelkonkurranser. I 2008 tok han doktor­graden ved Norges musikkhøgskole med en avhandling over interpretatoriske aspekter i Gustav Merkels orgelverker. Schiager har vært kantor i Ullern menighet og har organisert en orgelkonsertserie. Halgeir Schiager var leder av Oslo orgelfestival fra 2017–2023.

 

Utøvere som er med på Oslo orgelmaraton 2024

Steinar Strøm er en hardingfelespiller fra Sigdal i Buskerud. Hans læremestere er blant annet Nils Stubberud og Sigbjørn Bernhoft Osa. Steinar er trygt forankra i spellemanstradisjonen fra Numedal og Telemark og har siden 1989 vært i A-klassen på Landskappleikene. For tiden holder han på å spille inn album sammen med organist Terje Baugerød, hvor Steinars tradisjonelle slåtter fra Buskerud møter Terjes improviserte arrangementer på orgel og flygel. Denne innspillingen har fått støtte fra Fond For Utøvende Kunstnere.

Kristian Hernes (f. 1976) har vært organist i Torshov kirke siden 2002, og har et bredt virksomhetsområde som utøvende organist, pianist og komponist. 

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"