Imam Saidy
Imam Saidy er leder ved The Islamic Movement Norges moske og senter på Grønland, en moske som samler muslimer fra Vest-Afrika og store deler av Afrika for øvrig. Saidy kommer opprinnelig fra Gambia, men har bodd i Norge i 20 år og en svært høyt respektert imam både i de muslimske miljøene i Norge og internasjonalt og i det fler-religiøse dialogarbeidet i Norge og Europa. Han er sunni-muslim, og har også mottatt viktige impulser fra sufismen, en bevegelse innen islam som legger stor vekt på den personlige fromhet, spiritualitet, toleranse og fred.
Denne moskeen står for en moderat form for islam og representerer i så måte det store flertall av muslimene i verden. De tar klart avstand fra fundamentalistisk islamisme som f.eks. whahabismen i Saudi-Arabia, som inspirer Al Qaida, IS og lignende bevegelser. Imam Saidy uttrykker stor fortvilelse over det inntrykk disse nevnte bevegelser gir av hva islam er og står for og understreker selv toleranse, nestekjærlighet og fred, og at tro og moral må høre sammen. Han bruker også et spennende uttrykk; Grønn Jihad. Det beskrives som en bevegelse innen islam som legger vekt på nestekjærlighet og respekt for andre mennesker, uansett tro, for dyrene, naturen og vårt forhold til den. Alle skapninger og alt det skapte er gitt oss av skaperen, av Allah, og menneskene er satt til å forvalte denne gaven vi har fått med ærbødighet og klokskap, ikke grådighet og kortsiktig tenkning.
Samtalekvelden
I samtalen med Imam Saidy vil sokneprest Rødahl spørre Saidy om de grunnleggende tros- og praksiselementer i islam, om islam og islamisme, om hvordan det er å være muslim i sekulariserte Norge, om hijab og nikab, hva den muslimske tro betyr for ham, hva islam kan bidra med når det gjelder toleranse, dialog og fred i verden, hva Grønn Jihad er, om eksempler på reformasjon av islam og mer det kan bli tid til i den timen de har til rådighet. Det vil også bli gitt mulighet til spørsmål fra publikum.
Dette bør bli en meget interessant samtale, et eksempel på viktig dialog her i Groruddalen der religionene lever så tett på hverandre, men samtidig så adskilt. Dette er dialog og brobygging i praksis. Østre Aker og Haugerud menighet arrangerer denne samtalekvelden og håper mange vil komme, både av egne medlemmer og fra andre menigheter, moskeer og andre interesserte.
Vel møtt i Haugerud kirke onsdag 5. april 2017 kl. 19.00!
OPPDATERT etter møtet
Et 40-tall interesserte hadde funnet veien til møtet. I samtale med sokneprest Svein Helge Rødahl ga imam Saidy interessante innblikk i islam.
Saidy presiserte helt fra starten: islam er en fredsreligion. Han gjennomgikk så summarisk fundamentene i islamsk religion og trosliv. Først selve troen med de seks trosartiklene: troen på én Gud, englene, bøkene (åpenbaringen), profetene, predestinasjonen og dommedag. De fem søylene (handlinger i rett trosutøvelse): troen på en ene Gud med Muhammed som siste sendebud, bønn fem ganger om dagen, gi almisser, fasten (Ramadan) og pilegrimsreise til Mekka. Endelig la han vekt på en del regler for god oppførsel, som ikke i seg selv er del av troen, men rimelig for menneskelig samhandling.
Så var han innom skillet mellom sunni- og shia-muslimer og sufismen (som han selv er en del av). Etter diskusjon av sufismen, oppsummerte Rødahl denne retningen som "islamsk pietisme". Også jihad ble diskutert. Saidy sa at jihad ikke betyr (hellig) krig, som mange tror, men generelt det å anstrenge seg - gjøre sitt ytterste for å komme nærmere Gud. Alt fokuset på vold og krig gjorde Saidy trist, for, som han sa gang på gang, islam er i prinsippet en fredsreligion, og det er bare et forsvinnende mindretall muslimer som er voldelige.
Han fikk spørsmål om hvordan det er å være muslim i et så sekulært samfunn som det norske. En stor utfordring, medgikk han, men omtrent som i mange av muslimenes egne hjemland! Han mente at barrierene mellom religionene var av forholdsvis ny dato, etter koloniseringen. Selv hadde han gått på katolsk skole i Gambia. Han mente også at det å konvertere fra islam f.eks. i Gambia, i prinsippet går greit, selv om det ikke likes særlig godt i mange familier.
Samtalen ble dreiet inn på hijab- og nikab-debatten. Saidy mente hijab var hjemlet i Koranen (menn og kvinner skal kle seg sømmelig, og for kvinner innebærer dette å dekke håret i det offentlige rom). Om kvinner gjorde dette eller ikke, mente han var en sak mellom kvinnen og Gud, men at han som imam var forpliktet til å minne om saken. Derimot avfeide han bruk av nikab som ikke hjemlet i Koranen, og bare en tradisjon fra Muhammeds hustus dager. Han fikk spørsmål om hvordan han så på det at mange små jenter bruker hijab, mens voksne menn ofte går i svært vestlige og lette plagg. Han sa til det at alle skal kle seg sømmelig, både menn og kvinner. Selv brukte han lue, i solidaritet med kvinnens hijab, og også en spesiell afrikansk drakt (se bildene) for også å markere tilknytning til islam.
I det lutherske reformasjonsåret fikk han så spørsmål om reformasjoner innen islam. Han pekte på at islam er i kontinuerlig fornyelse, og at en kan si at det er en slags reformasjon omtrent hvert hundreår. Selv står han i spissen for Grønn jihad, som bl.a. fokuserer på miljø. Han så dette som en del av sharia - som ikke dreier seg om dødsstraff, men er summen av islamsk lov for hvordan livet og troen bør utfolde seg. Han fikk i den forbindelse et intrikat spørsmål: Hvordan klare seg i et samfunn, som vårt, der rettsreglene kan være i konflikt med sharialovene? Han parerte dette ved å hevde at i prinsippet skal det godt gjøres at det blir en konflikt, og uansett er det hans plikt som muslim å forsøke å påvirke samfunnet så det følger Guds vilje. Han gjentok så til slutt sitt ikkevoldsbudskap: Gud er høyere enn alle andre og mennesker skal underkaste seg han, og ikke andre mennesker. Vold mot andre kan derfor ikke aksepteres.
Før Saidy måtte gå til kveldsbønnen, rakk han å svare på noen spørsmål fra salen, bl.a. om islams syn på Jesus. Rødahl minnet om at påsken står for døren, og inviterte Saidy til å se nærmere på den. Han fikk også spørsmål om IS-krigeres ødeleggelse av kulturskatter. Saidy karakteriserte dette som krig mot islam.
Nedenfor er det noen bilder fra møtet.