“Midgardsormen” og Gamle Aker kirke – med Gro Steinsland

“Midgardsormen” og Gamle Aker kirke – hvordan tenke om slangen som slynger seg om kirkens Mariakapell? Bli med på Gamle Aker-søndag, 25. august!

“Midgardsormen” og Gamle Aker kirke – med Gro Steinsland

Søndag 25. august, kl 11.00 feirer vi «Gamle Aker-søndag»! • Det feires høymesse med salmesang, liturgi, preken, nattverd • Lokale prester og kirkemusikere, delkor fra Gamle Aker kantori • Stor kirkekaffe med marsipankake og påfølgende kulturprogram! • Gratis deltakelse!

Gamle Aker kirke er både et smykkeskrin og en gåte, på samme tid. Så mye vi ikke vet, så mye vi oppdager når vi ser nærmere etter. “Midgardsormen”, slangen som slynger seg om Gamle Akers Mariakapell, har alltid fremstått som en gåte. Opplev vår fremste kjenner av religionsskiftet, fra vikingtid til middelalder, fra før-kristen til kristen tid, tenke høyt om “Midgardsormen” nettopp her på Gamle Aker kirke.

Gro Steinland er vår fremste forsker innen norrøn religion og mytologi og har både vikingtid og nordisk middelalder som spesiale. Ikke minst har hun viet religionsskiftet i Norden mye oppmerksomhet i sin forskning. Hun er dr.philos. og professor em. i religionshistorie ved Universitetet i Oslo.

Gro Steinsland har utgitt en lang rekke artikler og bøker, både forskningsarbeider og mer populære arbeider. Hun har bl.a. utgitt: Det hellige bryllup og norrøn kongeideologi (1991), Eros og død i norrøne myter (1997), Den hellige kongen. Om religion og herskermakt fra vikingtid til middelalder (2000), og Norrøn religion. Myter, riter, samfunn (2005). Mytene som skapte Norge Myter og makt fra vikingtid til middelalder (2012). Dovrefjell i tusen år. Mytene, historien og diktningen (2014)

For det øvrige program for høsten på Gamle Aker-søndag, som nå i gjenåpningsåret har særlig fokus på historie og middelalder, trykk her.

Kontaktinformasjon for St. Hanshaugen sokn

KONTORADRESSE