Maleriene i Kongsberg kirke

Fortellingene som ligger til grunn for maleriene i Kongsberg kirke, er hentet fra Det gamle Testamente og Det nye Testamente. Kongsberg kirke ble innviet 17. september 1761. På den tiden var det ikke så mange som kunne lese og skrive. Derimot kunne menigheten etter hvert ha gleden av å se på malerkunsten i taket, på Alterveggen og Kongestolveggen.

Maleriene i Kongsberg kirke

I Kongsberg kirke malte Eric-Gustaf Tunmarck fra Sverige og Niels Nielsen Thaaning fra Danmark til sammen 26 store og små malerier. Disse ble malt rett på veggen, så de kan ikke flyttes. Midt på Kongestolveggen begynner en bildeserie som handler om juleevangeliet. På Alterveggen ser vi malerier fra påskeevangeliet, og om Jesus i templet da han var 12 år gammel. Her er det vakre, utskårne, forgylte rokokkorammer på maleriene. De er skåret av treskjæreren Hendrich Bech fra Danmark.

Gunvor Bøen har skrevet en bok om maleriene i Kongsberg kirke der hun omtaler hvert enkelt maleri. Boken selges i kirken.