Sør-Gudbrandsdal Kirkeakademi

Program høsten 2024

Sør-Gudbrandsdal Kirkeakademi

Velkommen til Kirkeakademiet sine samlinger i høst:

Ons 4. september kl 19 på Bjerkebæk i samarbeid med Stiftelsen Lillehammer Museum og Sigrid Undsetselskapet: Foredrag: Hvordan skrive frem det usagte, ved teolog og forfatter Kjell Arnold Nyhus. Rabatterte billetter for medlemmer av Kirkeakademiet på www.bjerkebek.no. Blant våre fire nobelprisvinnere i litteratur har vi to forfattere som har valgt å gå inn i den katolske kirken. Både Sigrid Undset og Jon Fosse har dessuten skrevet inn sentrale tenkere i teologien i sine romanunivers. Her finnes flere møtepunkter mellom Sigrid Undset og Jon Fosse. I dette foredraget vil forfatter og prest, Kjell Arnold Nyhus ta utgangspunkt i Jon Fosses diktning, og se nærmere på hvordan han skriver frem det usagte, og om mystikken i Jon Fosses diktning.

Kjell Arnold Nyhus er teolog og forfatter. Han har jobbet en årrekke som fengselsprest i Hamar og Ilseng fengsel. Han har skrevet flere bøker, deriblant U alminnelig. Jon Fosse og mystikken (2009), Hvis jeg har en sjel. Fortellinger fra klosteret i fengselet (2015) og 40 dager og 40 netter. En fortelling om stillhet (2018).

Ons 11.september kl 19 på Bjerkebæk: «Middelalderrett i Sigrid Undsets middelalderromaner» ved professor i rettshistorie Jørn Øyrehagen Sunde:  «Den ordglade kongen – Magnus Lagabøte og Landslova av 1274». Sigrid Undset var ein stor forteljar med store kunnskapar om norsk mellomalderrett. Kanskje fann ho i Landslova av 1274 spor etter ein sjelefrende? For Magnus Lagabøte, som laga den fyrste riksdekkjande lova for Norge og ei av tre riksdekkjande lovbøker i Europa på 1200-talet, var kjent for å vera ordglad og glad i gode forteljingar. Ifølgje skotske kjelder var kong Magnus utdanna av fransiskanarmunkar og hadde inngåande innsikt i litteratur. Pave Nikolas 3. rekna Magnus Lagabøter som like viktig og stor konge som Ludvig 9. av Frankrike.

Vi deltar på dette arrangementet som del av opptakten til feiringen av tusenårsjubileet for Norge i 2030. Billetter www.bjerkebek.no

Lørdag 2. november kl 13.00-16-00, på Alle sjelers dag, dagen etter Allehelgensdag i den liturgiske kalender, markerer vi at det er 100-år siden Sigrid Undsets konvertering til Den katolske kirke. Samarbeid med Lillehammer museum, Bjerkebæk. Billetter på www.bjerkebek.no.

13.00 Foredrag ved biskop i Oslo katolske bispedømme, Bernt Eidsvig: Hellig Olav og Sigrid Undset. To år etter at Sigrid Undset mottok Nobelprisen i litteratur og seks år etter hennes konversjon til Den katolske kirke, kunne Kirken i Norge feire 900-årsjubileet for Olav den helliges fall på Stiklestad. Undset sto selv i bresjen for den katolske markeringen, som kulminerte med innvielsen av det katolske Olavs-kapellet på Stiklestad selveste olsokdagen. I forbindelse med jubileet utgav hun også en hagiografi over helgenkongen, «han som ved sitt liv og sin kongegjerning og sin død gav Norge troen». I dette foredraget vil biskop Bernt Eidsvig belyse det nære forholdet mellom Sigrid Undset og Hellig Olav.13.50 pause 14.15 Foredrag ved katolikk og professor Janne Haaland Matlary: internasjonal politikk. Hun er spaltist i Dagens Næringsliv og har publisert mer enn 20 bøker, de fleste internasjonalt. Hun var statssekretær Realismen i katolisismen, om Sigrid Undsets konversjon – og hennes egen. Janne Haaland Matlary er professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo og ved Forsvarets Stabsskole på Akershus festning, med spesialfelt i Utenriksdepartementet 1997–2000. Hennes siste bok, Demokratiets langsomme død, ble en bestselger i 2022.

15.00 Pause 15.30 Og takk til Gud – Tonesatt urfremføring av tekster av Jon Fosse og Sigrid Undset, ved scenekunstner Eline Holbø Wendelbo og pianist Arnhild Vik. I prosjektet «Og takk til Gud» vil scenekunstner Eline Holbø Wendelbo og pianist Arnhild Vik utforske det religiøse og mere bestemt det katolske, i Jon Fosse- og Sigrid Undsets litteratur, med utdrag fra Fosses siste store verk Septologien fra 2019-2021 og utdrag fra Undsets Gymnadenia fra 1929. I tillegg til tekstutdrag fra handlingene fra disse to bøkene, vil vi bruke både dikt og essay fra de to nobelprisvinnerne. Bl.a Undsets essay «Hvorfor jeg skrev» og Fosses Nobel-foredrag fra 2023, hvor forestillingens tittel er hentet fra. Komponist og pianist Arnhild Vik og scenekunstner Eline Holbø Wendelbo startet sitt samarbeid for ti år siden, med forestillingen «Å visste du bare». Siden har Vik og Wendelbo laget flere konsertforestillinger. Siden 2020 har de turnert sammen med Sigurd Tingstad på trekkspill og Brage Botn Seim på cello, med konserten «Alltid annleis» med dikt av Jon Fosse tonesatt av Arnhild Vik.

Ons 27. november kl 19? i Lillehammer bibliotek: «Selma Lagerløfs julelegender». Ved skuespiller, dramatiker, instruktør og tidligere teatersjef Liv Hege Nylund. Oppdatering kommer.

Sør-Gudbrandsdal kirkeakademi er tilsluttet norske kirkeakademier, som ut fra kristen tro ønsker å berike kirke, kultur og samfunnsliv ved å

-bidra til dialog og åpen samtale mellom forskjellige grupper mennesker og gi rom for innsikt, engasjement og meningsbrytning

-skape møteplasser for fordypning om evige spørsmål og tidsaktuelle utfordringer

-fremme forståelse for kunstens betydning for kirken og kirkens betydning for kunsten

Medlemskontingent for 2024: 200 kr. For barn og studenter: 50kr. Rabatt 50kr gis på inngangsbilletter til våre arrangement.

Innmelding ved betaling til konto 1506 89 28033 for Sør-Gudbrandsdal kirkeakademi. Send også din e-postadr og telefonnummer til styreleder, så settes du på e-postliste. (Innmelding kan ikke skje via VIPPS).

Følg oss på Facebook under siden Sør-Gudbrandsdal kirkeakademi. Møter blir annonsert her, i avisa GD sin side «Det skjer» og på https://kulturnett.innlandetfylke.no