4-års samling i Bjugn menighet

Velkommen til 4-års samling første uka i oktober! Vi skal på en liten skattejakt, tegne, spise boller og kose oss. Noen dager etter samlingen vil vi ha en familiegudstjeneste hvor alle 4-åringer vil få utdelt sin egen kirkebok.

Illustrasjon av Erica Jacobsen

HVA SKAL VI HOLDE PÅ MED I ETTERMIDDAGSTIMEN (GRØNN KIRKEDAG)?

Før familiegudstjeneste på søndag vil det bli arrangert en samling noen dager før, der foreldre/foresatte er velkomne til å delta sammen med barna.

På samlingen vil vi holde på med "Grønn kirke" og skaperverket. Mennesket er kronen på verket, det fineste Gud har skapt. Samtidig har vi fått i oppgave å ta vare på kloden vår og hverandre. Vi skal på en liten skattejakt, tegne, spise boller og kose oss. På denne samlingen får vi også registrert at du vil ha kirkeboka, så ligger den klar og venter på deg når du kommer igjen søndag morgen på familiegudstjenesten.

HVA SKAL VI HOLDE PÅ MED UNDER FAMILIEGUDSTJENESTEN?
Presten vil snakke spesielt til 4-åringene, og de som vil kan delta som medliturger (hjelpere) i gudstjenesten hvor de kan være med å synge en sang, tenne lys etc. Midt under gudstjenesten vil alle 4-åringer få utdelt sin egen kirkebok. Etter gudstjenesten blir det en trivelig kirkekaffe.

Inviter gjerne med familie og faddere i gudstjenesten. 4- års boka blir delt ut under gudstjenesten

Invitasjon til 4-års treff sendes i posten i begynnelsen av oktober til alle døpte fireåringer.

Ikke fått invitasjon?

Hvis du vet om noen som er født i 2020 som ikke har fått denne invitasjonen tar du kontakt med kirkekontoret eller Randi så sender vi deg invitasjon.

Ikke døpt?

Er ikke barnet ditt døpt, kan han / hun likevel delta.Ta kontakt med oss.

HØSTENS DATOER FOR 4-ÅRSTREFF 2024

Man velger selv når og hvor en vil være med.  Påmelding gjøres ved å trykke på knappen under artikkelen og fylle inn påmeldingsskjemaet. Samme innhold på alle samlingene i de ulike kirkene.

Jøssund kirke:

Grønn kirkedag: Tirsdag 01. OKt. kl. 1700 - 1800

Bjugn kirke:

Grønn kirkedag: Onsdag 02. okt. kl. 1700 - 1800

Nes kirke:

Grønn kirkedag: Torsdag 03. okt. kl. 1700 - 1800

Familie gudstjeneste i Jøssund kirke (felles for alle kirkene): Søndag 6. okt. kl. 1030 -1230 (Gudstjeneste kl. 11.00)

Hjertelig velkommen til 4-års treff!

KORT ORIENTERING OM 4-ÅRSDAGER OG 4-ÅRS BOK

4-årsdager er et "breddetiltak" kirken har i alderen dåp til og med 18 år. Dette tiltaket er en rolig tilnærming til kirkerommet og kristne verdier. Vi er opptatt av at dette skal være i trygge former. Her er en enkel beskrivelse om hvordan de to dagene KAN bli:

• Barna får forske litt i kirka, bli kjen med den "uten pekefinger"!
  • Barna får høre historier fra bibelen. (Fra skapelsen denne gangen)
  • De får tegne sin tolkning av historien.
  • De lærer barnesanger med bevegelser (Hvem har skapt alle blomstene...)
  • Vi koser oss med måltidsfellesskap
  • Lærer litt om gudstjeneste
  • Drive litt enkel "miljøvernforskning"
  • Være med på skattejakt
  • Delta som medliturger under gudstjeneste (sang)
  • Motta 4-årsboka "Min kirkebok 4" under gudstjenesten

4-ÅRS BOK

I generasjoner er troen kommet til uttrykk gjennom bibelfortellinger, salmer, bønner, symboler, bilder og ritualer. Dette er gitt oss alle til trøst, glede og håp. Sammen har vi fått i oppgave å gi denne arven videre til barna våre. Lesestunder og samtaler vil gi troen et fellesskap og en synlig plass i hjemmet. Slik vil barnet få en opplevelse av at dere sammen deler noe som er viktig og verdifullt.

Min Kirkebok 4 er en variert og mangfoldig kirkebok som tar utgangspunkt i fireåringens hverdag og opplevelse. Fra det kjente og nære kan barnet bli med inn i bibelfortellinger, varierte kunstbilder, sanger, salmer og enkle liturgiske ord og uttrykk. Dette har blitt en lett og glad bok som både barn og voksne vil like.
Tegneseriene om Bo og Nora sprer humor og glede. De skjønnlitterære stykkene om barna binder boka sammen og gjør sanger, bilder og fortellinger mer hverdagsnære og sanselige.
Boka inneholder 9 kjente fortellinger fra Bibelen.
Min Kirkebok 4 har hele 27 sanger og salmer med noter, tekster og besifring. Mange av sangene er kjente klassikere med lange tradisjoner, men det er også noen nyere. Gjennom kjente hverdagssituasjoner, bibelfortellinger, sanger og vers vil din fireåring møte den kristne tro.

Medfølgende aktivitetsbok med mange fine og morsomme aktiviteter.

FRIVILLIGE MEDARBEIDERE

Vi trenger alltid noen voksne som er med som hjelpere

Oppgavene kan gå ut på:

• Hjelpe til med å samle barna etter at ca. 7 minutter "bli-kjent-med-kirka-runden" er ferdig
  • Støtte de mest sjenerte - og de mest aktive...
  • Ordne måltidsfellesskapet (kosestund med frukt/boller/saft/kakao/kaffe)
  • Holde orden på fargestifter og papir
  •  Se på/delta under trening på sanger med bevegelse
  • Hjelpe deltagerne med praktiske ting under gudstjenesten

Kryss av som frivillig på påmeldingsskjemaet. Påmelding kan gjøres ved å trykke på påmeldingsknappen under.