Stormen Lillian nådde Rakkestad denne helgen.

Rakkestad sokn informerer mandag 26. august 2024: Ute på kirkegården ved Rakkestad kirke var den stor gammel bjørk som måtte gi etter for vinden. Det er også et annet tre som og må tas ned ettersom det er en stor skade på treet.

Stormen Lillian nådde Rakkestad denne helgen.

Det er mange gamle trær på gravlundene som det er vanskelig på forhånd å bedømme tilstanden på.  Råteskader, svekking av grener kan derfor medføre mulighet for fare og skader.

Det blir ryddet opp i trefallet de første dagene av denne uken. Dette tar litt tid ettersom vi må ha det riktige utstyret, og vi er opptatt av at jobben kan gjøres på en sikker måte for de som skal utføre selve jobben. Vi vil også unngå å skade monumentene ytterligere.

Vi har på dette tidspunktet ikke noe oversikt over eventuelle skader på gravmonumenter.  Dette må vi finne ut av etter hvert. De festere av gravsteder som berøres av dette, vil bli kontaktet av oss.

Dette var den første høststormen, og det kan bli flere ut over høsten.

Vi ønsker derfor å advare om ferdsel på kirkegårdene når vinden er sterk.  Kombinert med nedbør, kan det lett oppstå skader som kan utgjøre stor fare for de som eventuelt ferdes på kirkegårdene i slikt vær.

All ferdsel på kirkegårdene er for øvrig på eget ansvar.
Er vinden sterk, bør turen til kirkegården utsettes til været bedrer seg.

Ytterligere opplysninger kan gis av vår driftsleder:
Ferd Iwan Jørgensen
tlf. 900 51 212