Mennesket først !

Søndag den 4 august snur opp ned på vedtatte ordninger. Teksten om disiplene som plukker seg korn å spise slår fat et viktig prinsipp. Et prinsipp kirken har brudt ofte. Fariseerne reagerte på det de så. Helligdagen, sabbaten, har sine regler for hva man gjøre og ikke gjøre. Flokken som fulgte Jesus oppførte seg ikke etter boken. De brøt helligdagslovgivningen. De fromme og rettferdige ble både forarget og støtt. Ikke bare brøt de reglene , men de respekterte ikke Guds bud.  Da er det Jesus viser hvilken myndighet han har.  Som Gud ga Moses de ti bud, gir Jesus nå den nye loven.

Mennesket først !

Ja, men, tenkte vel de lovkyndige og Guds voktere. Ingen tukler med religionens lover! Nei, det mener vel ikke Jesus heller. Bare det at religionens fremste lov, sa Jesus, er at du skal elske Herren din Gud. Men det er et annet bud son er like viktig: Du skal elske din neste. Og denne søndagen slår Jesus det fast: mennesket først. Mennesket først. Lover og regler er viktige, men omsorgen for medmennesket går foran. Den danske presten og dikteren Grundtvig sa det slik: mennesket først, kristen så.

Søndagens fortelling om disiplene som plukket aks på helligdagen og dermed brøt de guddommelige påbud er en fortelling med mye krutt i. Jesus setter en ny standard. det er ikek budene og loven og reglene som er det viktigste, men å elske, å la omsorgen og omtanken og kjærligheten ha forrang.
Ole Elias

11. søndag i treenighetstiden
4.8.2024
Evangelietekst
Markus 2,23–28
Jesus og sabbaten
23 En gang Jesus gikk langsmed kornåkrene på sabbaten, begynte disiplene å plukke aks der de gikk. 24 Da sa fariseerne til ham: «Se der! Hvorfor gjør de det som ikke er tillatt på sabbaten?» 25 Han svarte: «Har dere aldri lest hva David gjorde den gang han var i nød og både han og mennene hans sultet? 26 Han gikk inn i Guds hus, den gang Abjatar var øversteprest, og spiste skuebrødene, som ingen andre enn prestene har lov til å spise. Han ga også til dem som var med ham.» 27 Og Jesus sa til dem: «Sabbaten ble til for mennesket, ikke mennesket for sabbaten. 28 Derfor er Menneskesønnen herre også over sabbaten.»

Kontaktinformasjon for Ottestad menighet

OTTESTAD KIRKE
   Ottestadgutua 8, 2312 Ottestad

KIRKEKONTORET I STANGE